Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna°

    står det var du kan se resultatet efteråt. Det måste stå någonting i det svaret som du fick, t.ex kontaktuppgifter till någon person eller adress till hemsida eller att de skickar ännu ett svar senare... rimligtvis måste det stå någonting om det...

    Vilket program och vilken inriktning söker du till? Handlar om det om spetsutbildningar? Vilka arbetsprover (i vilka ämnen) har du skickat i?

    Sedan är det också så här att resultat av arbetsprover kommer att slås ihop med dina betygspoäng (de poängen du får i slutet av maj på de kurser som du läser nu) och det är det Gemensamma resultatet som du konkurrerar med - om en plats på gymnasiet. Du måste därför ha tålamod. Bara arbetsprovspoängen avgör inte. Det är summan (ihop med de betygen som ännu inte är satta - på två månader) som avgör.

    Jag förstår att du är nyfiken och det skulle jag också varit i din situation, men sanningen är den att det inte spelar så stor roll vad du får för poäng på proverna. I alla fall inte bara provpoängen.

    Mitt förslag är att du försöker få så höga betyg i de kurser du läser i åk9 nu och att du utrustar dig med tålamodet. Slutlig antagning: klar 29 juni 2016 - i Stockholms län, och det är det datumet som du får veta om du kom in.  Tremånaders väntan!!! lång tid och jag förstår att du vill få svaren så fort som möjligt, men ... men... det finns inte så mycket du eller jag kan göra.

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!:)

    Mvh

    Peter Syv