Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja, om du menar matte-spår inom gymnasieskolan.

    Hej igen,

    vad gäller ämnet MATEMATIK läs gärna information/sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet - här är det rätt så enkelt: a-spår läses på de yrkesprogrammen, b-spår på några högskoleförberedande program och c-spår på NA och TE, så det stämmer med det som du själv skriver i din fråga.

    Vad gäller andra ämnen, så är det en helt annan "femma" kan man säga... :)
    T.ex en kurs Samhällskunskap 1b som är på 100 gymnasiala poäng "består av" två mindre kurser som heter Samhällskunskap 1a1 och 1a2. Varje sådan liten kurs är á 50 poäng, så sammanlagt blir det en större, 100p.kurs av de två små kurserna.
    På samma sätt så "består" kursen Historia 1b av Historia 1a1 och 1a2 och även Narturkunskap 1b - av nk1a1 + 1a2.
    Men man kan inte säga att 1a2 kurserna läses på de yrkesprogrammen och 1b - på de högskoleförberedande, för att det finns Undantag, t.ex på ett högskoleförberedande TE läses endast den första "liten" kurs Historia 1a1, men på de andra högskoleförberedande program läses den större kursen Historia 1b.
    Ett annat exempel: på VO (se programplan för VO) som är ett yrkesprogram, läses Samhällskunskap 1a1 och 1a2 som obligatoriska kurser, det blir med det detsamma som Samhällskunskap 1b som annars läses på de högskoleförberedande programmen. Varför inte uppge i så fall att det är Samhällskunskap 1b som läses på VO och inte de två små kurserna som sammanlagt bygger 1b-kursen? Jo, för att i fall rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program för en viss elev, så måste kurser som finns i programplanen som "gymnasiegemensamt" alltid finnas med, får ej bytas mot andra kurser, men de kurser som finns under "programgemensamt" får enligt rektors beslut, bytas ut mot andra kurser. På de högskoleförberedande programmen måste alltså alla elever (även de som läser enligt rektors beslut om Individuellt anpassat program ha i sina examensbevis kursen Samhällskunskap 1b, men det slipper eleverna på VO, för där kan man skippa "andra delen" i Samhällskunskap 1b, utan endast i sitt examensbevis ha en 50p-kurs Samhällskunskap 1a1.

    Ett annat exempel - kursen Fysik1a, som är en 150poängs-kurs som består av Fysik1b1 och 1b2. Fysik 1b1 är en 100p-kurs och Fysik1b2 är en 50p.kurs. tillsammans utgör de två mindre kurserna (men som inte är lika stora) den större kursen fysik1a. Du kan se info om kurserna i ämnet Fysik på gymnasieskola på skolverkets hemsida
    Fysik 1a är en obligatorisk kurs på NA och på TE men ämnet fysik läses även på ett "speciellt" program som har egna examensmål, som heter Flygteknikerutbildning, där kursen Fysik 1b1 är en obligatorisk kurs och kurserna Fysik1b2 och Fysik2 kan läsas som programfördjupning. Behörighet till Flygteknikerutbildning är detsamma som till de yrkesprogrammen, men man kan inte säga att det är ett "yrkesprogram" utan det hör till de några få riksrekryterande yrkesutbildningar (inom gymnasieskolan) med egna examensmål.

    • SYV : jag menar olika ämnen, inte bara matte?
    • Mikael : Det är inte så enkelt och går inte att beskriva mycket kort och ge ett sammanfattande (kort) enkelt svar. Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.
    • SYV : Du får gärna utöka svaret :) tack på förhand!
    • Anna : Se - ovan - ett utökat svar från Mikael från 7 september 2022.
    • SYV : Ojdå, jag missade det; tack för både utökat svar och hänvisning!
    • Anna : vi på fråga syv är glada när vi blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer