Frågorangåendeuniversitet

    Hej, jag försöker komma in på civilingenjörs eller högskoleingenjörs programmet (har inte bestämt mig än). Jag behöver läsa flera kurser som t.ex matte 3c (kanske 4), fysik 1 och 2 samt kemi 1. Borde jag istället läsa de här ämnerna via ett tekniskt basår eller via komvux? Om jag läser de här kurserna via tekniskt basår kommer mitt meritvärde att öka eller inte?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    "basår" kan finnas på folkhögskolorna, på komvux och på universitetsnivå. På komvux kan man sätta ihop kurserna så att lektionerna i olika ämnen ej krockar, och kalla det för "basåret". Jag tror du i din fråga menar basåret på universitetsnivå eller kanske på en folkhögskola. På folkhögskolorna får man Omdöme, och inte betygen. På universitet och högskola får man betygen men de räknas ej ihop med gymnasiala betyg (alltså ditt meritvärde kommer inte att påverkas).
    Ditt meritvärde som du har på dina gymnasiala betyg kommer inte påverkas av studier på en folkhögskola eller på universitetet/högskola. Däremot kommer komvux-betygen (eller betygen från prövningar) räknas in; betygen i de kurser som krävs för särskild behörighet. Exempel: om "din" universitetsutbildning kräver Fysik2 och du läser, på komvux, kurserna Fysik1a och Fysik2, då är det betyget i Fysik2 som räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal och på så sätt påverkar ditt meritvärde. Men om du får exakt samma betyg i fysik2 som snittet av dina övriga betyg, då blir ditt meritvärde opåverkat. Exempel: vi säger att du har alla C- betygen i ditt examensbevis från gymnasiet och du får C även i fysik2, då har du fortfarande samma "snitt" men om du får lägre eller högre betyg i fysik2 än snittet av dina andra betyg som räknas in i ditt meritvärde, då blir det höjning eller sänkning av ditt meritvärde (du vinner, alltså, på att ha så högt betyg som möjligt). Betyget i fysik1a kommer ej räknas in - detta för att den kursen krävs inte för särskild behörighet (men skulle det vara så att en sökande har betyget i fysik1a i sitt examensbevis från gymnasiet då räknas det betyget in).
    Du frågar var du bör läsa in naturvetenskaplig behörighet. Mitt förslag är att du söker "överallt" - och ser var du kommer in. På komvux lär du få plats (i alla fall före- eller senare, kanske inte första gången du gör ansökan, men på sikt kommer du få plats på kurserna). Däremot på basåren på folkhögskolorna och på universitetet är du inte garanterad att få plats.
    Till universitetets basår kommer du konkurrera med dina gymnasiala betyg.
    Till folkhögskolornas basår gör varje folkhögskola egen antagning: vid fler sökande än studieplatser måste folkhögskolan göra urval - det är alltså inte alla som kommer in. Du kan söka till många olika folkhögskolor; du har rätt att söka till alla svenska folkhögskolor, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i.
    Om studieformen folkhögskola var god se framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare
    • Frågorangåendeuniversitet : Tack för svar! Jag har sökt till fysik 1a och kemi 1 på komvux. Borde jag då söka till fler komvux skolor för att jag ska ha en större chans att komma in och sedan tacka nej om jag kommer in till fler kurser än vad jag ville?
    • Milla : gymnasiala kurser läser du på eller via Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Söket du till komvux i andra kommuner kommer din kommun få förfrågan om Interkommunal ersättning och i de flesta fallen blir du nekad plats På grund av att din kommun ej vill betala till en annan kommun för utbildningsplats. Du har inte en allmän rätt att läsa (på gymnasial nivå) på komvux i någon annan kommun än där du är folkbokförd. Komvux kan erbjuda kurser "i egen regi" eller köpa undervisning av privata skolor eller av komvux i andra kommuner. Du har rätt att söka alla de utbildningar som du är intresserad av; sedan får du svar om du kommer in eller inte. dock brukar det inte ge några fördelar om man söker samma kurs på flera olika "skolor" (när det gäller att läsa på gymnasial nivå, på komvux-vuxenutbildningen) men det finns inte heller några nackdelar att söka till fråga olika skolor.