Rasmus
    Hej! Min fråga är vad som räknas som ett ”bra” meritvärde. Alltså ett meritvärde som gör så att man kan komma in på de flesta gymnasierna och vad är snittvärdet?
    Jag undrar också vad du skulle säga om mitt nuvarande meritvärde, 272,5. Är det bra?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du kommer att konkurrera om plats på gymnasiet mot andra elever som söker samma utbildning och det gäller att ha högre Siffra än just de du konkurrerar mot. Man måste alltså veta vad dina konkurrenter kommer att ha för betyg och de betygen är ännu inte satta - de sätts i slutet an maj och dina betyg som du kommer att ha i Slutbetyget från grundskolan är ännu inte satta, eller hur?

    Högsta möjliga är 340 som Man får om man har A betyg i 17 ämnen. Teoretiskt sett, behöver inte ens 340 betygspoäng  ge plats på vilken gymnasial utb som helst för att om antal elever som har högsta betyg är fler än platser, måste man på ngt sätt göra urval, ex Lotta ut platserna.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rasmus,
    om du gör ditt bästa i varje kurs / ämne du läser - så kan du inte göra mer. och då tycker jag du bör vara nöjd. Exakt hur höga betyg som kommer att ge plats på en viss utbildning - vet man inte på förhand. Det får man veta i efterhand, när antagningen blir klar (den definitiva, slutliga antagningen).
    Lycka till med din gymnasieansökan!
    Fråga SYV håller tummarna för dig! :)
    ANNA