Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    enligt de uppgifter jag har tillgång till kommer FT/transport erbjudas (från hösten 2024) på följande gymnasieskolor:
    Se Listan som inkluderar cirka 100 gymnasieskolor (i hela Sverige) - gymnasieguiden.se/FT-transport
    Det är dock tyvärr så att de flesta gymnasieskolor som erbjuder Transportinriktning på FT erbjuder endast yrkesutgången lastbilsförare. Förklaringen som vi fick från några gymnasieskolor ang.varför de inte erbjuder yrkesutgången bussförare lyder: "För att utbilda  till bussförare så skulle det krävas andra fordon, annat utbildningsmaterial och utbildningsplanering som är svår att kombinera inom vår organisation. Nästa hinder uppstår för de som kommer ut på arbetsmarknaden och ej har fyllt 24 år med D-kort. De som tar D-körkort från 18 år är satta under vissa begränsningar från transportstyrelsen, till exempel att de bara får köra i linjetrafik där sträckan inte är längre än 50 kilometer." Hänvisning: Transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/klass-D(buss)
    Exempel på gymnasieskolor som enligt de uppgifter jag har, erbjuder yrkesutgång Bussförare på gymnasiet:
    Skärgårdsgymnasiet Åkersberga
    Yrkesgymnasiet i Täby
    Ännu en skola, Karlfeldtgymnasiet i Avesta, tar emot ansökningar till yrkesutgången Bussförare men den utbildningen brukar ändå inte starta på den skolan p g a för få sökande.

    Studie- och yrkesvägledare