Ebba

    Hejsan! Mitt namn är ebba och jag blir klar med min kandidatexamen i psykologi till sommaren 2023. Jag funderar på att läsa vidare genom en masterexamen eller magisterexamen i psykologi. Jag har två frågor: 1. Vad är skillnaden mellan master och magister? Jag vet att de är olika långa och inte har samma antal hp men vad är det för skillnad gällande behörighet, arbetstitlar och arbetsmöjligheter efter? Kan man arbeta med precis samma saker oavsett om det är en master eller magister i psykologi? 2. Kan man bygga ihop en egen master eller magister genom fristående kurser? Och vilka kurser ska i så fall ingå?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag svarar på fråga nr.2 först: Du frågar "Kan man bygga ihop en egen master eller magister genom fristående kurser? Och vilka kurser ska i så fall ingå?" Svar på den frågan som jag kan ge är att du måste få svar från studievägledare på den institutionen där du vill få ut din examen (magister- eller masterexamen). Det är smidigare att hitta ett helt program och söka till det programmet; detta för att det är "jobbigt" att söka till varje enskild kurs och varje gång riskera att inte komma in... sedan så är det inte alls säkert att alla kurser du kommer behöva för en examen på avancerad nivå ges som fristående kurser. Kurserna kan också ges på olika lärosäten och endast på plats, bundet, och då måste du flytta ofta från en stad till en annan (om det blir utanför pendlingsavstånd). Jag, personligen, skulle in i det sista försöka hitta ett program och försökt komma in på programmet för att slippa besväret att söka till varje enskild kurs. Men prata med studievägledare på de institutioner där du vill få ut din examen, är mitt råd.
    Vad gäller skillnaden i arbetsmöjligheterna efter magister- respektive masterprogrammet, så är det svårt att svara på grund av att olika arbetsgivare kan tänka olika. Söker man till forskarutbildningen, så är min gissning att masterprogrammet (i "bagaget" ) är att föredra inför magisterexamen men det är inte förbjudet att ta in på forskarutbildningen även med magisterexamen (beror på vilka som söker).
    Inom område Psykologi är yrket Psykolog som kräver legitimation från socialstyrelsen och i grunden måste man ha psykologexamen. Andra yrken är icke-reglerade, vilket betyder att det är upp till arbetsgivare att bestämma med vilken utbildning de anställer och olika arbetsgivare kan tänka olika.

    Studie- och yrkesvägledare