Anders_99

    Hej! Jag hittar ingen ”färdigbyggd” examen som passar mig så tänkte ”bygga” ihop en egen. Vet att jag måste läsa minst 90 HP i mitt huvudämne. Men frågan är om det verkligen funkar att göra på detta sätt? En annan tanke/fundering är om man kan läsa flera separata kurser samtidigt? (Så att man når upp till 30 HP per termin) Eller är det värt att läsa ett färdigt program och efter det bara läsa strö kurser som man tycker att man saknar? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du inte hittar något färdigt program som du är intresserad av, så undrar jag om något lärosäte i Sverige har examinationsrätt inom det kunskapsområde som du få din examen inom. Lärosätet får ju endast utfärda de examina som de har rätt att utfärda. Om du har en aning om vilka lärosäten som skulle kunna utfärda den sortens examen som du siktar på kontakta de och fråga om det. Om du inte alls vet, kontakta UKÄ och fråga om det finns ngt lärosäte som i Sverige har examinationsrätt inom rätt (för dig) kunskapsområde.

    Om du får fram vilket eller vilka lärosäten som kan utfärda examen inom "ditt" kunskapsområde (med det huvudämne som du vill ha i din kandidatexamen) gör planering med studievägledare på den institutionen där du planerar ta examen. Vilka "övriga" poäng, förutom 90 hp i huvudämnet, du kan ta in i din examen bestämmer lärosätena och det är inte ovanligt att kunna få rätt olika svar från olika lärosäten.

    Studie- och yrkesvägledare