Dennis
    Hej!

    Har nyligen blivit antagen på distans inom "Introduktion till arbetslivspsykologi" & "Utvecklingspsykologi". Båda är däremot kurser på distans eftersom jag arbetar.

    Min fråga är, finns det fortsättningskurser på dessa? Vad "leder" dessa kurser till. Finns de i några program i sådana fall vilka? Och är det möjligt att i så fall bygga ihop sin egen utbildning med hjälp av den/dessa kurs/kurser?

    Tänkte läsa för att kanske bygga på en utbildning. Hittar däremot ingen information alls än kursens innehåll. Tacksam för svar!!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    I kandidatexamen brukar man kunna ta  in några valfria kurser.

    • : Så dessa kurser är bara till för om man läser ett program för att komplettera sin utbildning?
    • Daniel : Fristående kurser ger ingen "professon"/yrke - utan är till för att man är intresserad av ämnet och vill läsa mer inom det; även som pensionär kan man läsa på högskola/universitet. Fristående kurser kan man läsa av olika anledningar. Man blir "inget speciellt" av att läsa fristående kurser. Det de övriga meriter, som annan utbildning, arbetslivserfarenhet mm. som I KOMBINATION men en eller flera fristående kurser kan spela roll. Ofta läser man sin första fristående kurs på högskola för att testa hur det är att läsa på högskolenivå, eller om man inte vet riktigt vad för yrke som man vill satsa på - men det varierar, givetvis... varför man läser en fristående kurs.
    Daniel SYV

    Hej Dennis,

    varför man läser fristående kurser på högskola/universitet är väldigt olika. Man kanske tycker det är kul att läsa. Eller så vill man "spetsa till" sin tidigare utbildning; eller så vill man testa på hur det är att läsa på högskola/universitet.

    De flesta fristående kurser (om man får godkänt betyg) kan man senare ta in i sin kandidatexamen. Varje högskola/universitet kan själva bestämma rätt mycket om vad som krävs för att få ut kandidatexamen; men de generella kraven är att man har med godkända resultat läst i 3 år på heltid och minst hälften av de studierna _ dvs 3 terminer på heltid är godkända studier i ett och samma /huvud/ämne. Resterande 90 hp, 3 terminers heltidsstudier på heltid, - är det olika... ibland måste man läsa minst 30 hp till inom "närliggandeområde", som är närliggande till huvudområdet... Ofta kan man läsa 60 hp, ett år på heltid, vilka kurser som helst; bara det är godkända studier på högskolenivå. Men bäst är det att få svar från det lärosätet /högskola-universitet/ där man vill ta ut sin kandidatexamen.

    Om man läser av en annan anledning, än att ta ut kandidatexamen... beror det mycket på vad för anledning man har för att läsa fristående kurser: om man är vetgirig och vill veta mer... eller om arbetsgivaren önskar att man, för att behålla jobbet, ska skaffa sig mer utbildning, eller om det kanske finns ännu en annan anledning.
    Du får gärna berätta mer om din situation; vad du har för mål med dina studier - så ska vi försöka hjälpa dig allt vi kan!

    Hälsningar

    Daniel

    • : Okej! Tack för svaret!! Uppskattas. Var mest nyfiken eftersom jag arbetar deltid och har tid att läsa extra och sökte mig därför till kurser eftersom jag hört att man som du beskriver kan ta ut en kandidatexamen/"bygga sin egen utbildning". Gäller detta enbart om man då läser tre år på heltid eller räknas det i hp poäng? Samt måste det vara från samma högskola/universitet eller kan man kombinera och ta ut en kandidatexamen från andra högskolor/universitet?
    • Anna : Kandidatexamen är det "motsvarande 3 år på heltid", dvs man kan läsa 6 år på halvtid eller 12 år på 25procent av studietakt... Det går att ha kurser från olika högskolor/universitet i kandidatexamen, men exakt vilka kurser som man kan ta in är det en fråga till det lärosäte (högskola eller universitet) där man vill ta ut kandidatexamen.
    • : Tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer