Ellen
    Hej!

    Jag har en liten fråga angående att plugga beteendevetenskap. Jag funderar över ifall jag ska bygga min egna utbildning med enstaka kurser och isåfall plugga det mesta på distans. Eller bör man gå en färdig utbildning?

    Och om jag ska bygga den själv, är det en viss ordning man måste gå i eller hur funkar det?

    Ha en fin dag!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen, det är bekvämare att gå ett färdigt program.
    Bygger man sin egen examen - söker man separat till varje kurs. Det finns inga garantier att komma in på varje "nästa kurs". Du måste i så fall varje termin söka i tid och hålla tummarna för att komma in; sedan är det inte 100% säkert att du kommer få ut kandidatexamen, om du läser fristående kurser.

    Varje lärosäte (högskola/universitet) i Sverige kan till en viss grad själva bestämma vilka kurser som får ingå i kandidatexamen. Det finns några få gemensamma regler för för övrigt, kan varje lärosäte sätta upp egna, lokala, regler.
    Det är, alltså, mycket "huvudvärk" att sätta ihop sin egen examen och det finns ingen garanti på att det ska "gå vägen".
    Varför gör folk det i så fall? Jo, av olika anledningar: en anledning är att man kanske inte kommer in på ett program; en annan - att man vill ha en Unik profil på sin utbildning, som ej går att få genom ett program; ännu en anledning är att vissa studerande har "hoppat mellan" olika utbildningar - och har ett antal "lösa kurser" redan, som de i efterhand försöker sätta ihop till kandidatexamen.

    Vänligen
    ANNA