Student

    Hej! Jag har sökt en utbildning på YH nu till hösten som heter byggnadsingenjör; digitalt byggande. Jag har varit i kontakt med anställda på skolan men tycker inte att jag fått så bra bemötande. Min fundering är iallafall om denna utbildning ger ett värde eller om det är slöseri med tid. Jag tänker dels lönemässigt, om det är värt tiden med 2 års studier, så att jag inte pluggar i 2 år för att sedan få en lön som någon som endast gått gymnasiet får. Jag ska även tillägga att jag gick handels på gymnasiet och har ingen erfarenhet av ”byggvärlden”. Förstår såklart att man inte börjar med en lön på 40-50k som nyexaminerad, men jag menar mest om jag får en lön utifrån att jag är utbildad, eller om någon utan utbildning kan få samma lön inom samma yrke. Det jag vill åt med utbildningen är ett arbete mestadels (helst heltid) på kontor och mer administrativt lagt än ute på byggen etc. Jag vill vara med och konstruera och planera allt från grunden och start. Hoppas ni förstår min fundering!

    • Daniel : har du blivit antagen redan?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Mathilda!
    frågan om vilken lön man kan förvänta sig efter avslutad utbildning är mycket svår att besvara. För det första, så är den viktigaste frågan Får man något jobb som har "med utbildningen att göra" eller får man ett jobb som inte har så mycket mer utbildningen att göra eller om man ej (tyvärr) får något jobb, över huvudet taget? Så länge det inte finns jobbgaranti, så kan det hända att en f d studerande inte fåt något jobb över huvudet taget. Att utbildningsansvariga inte kan ge konkreta svar om vilken lön du kan förvänta dig två år framåt i tiden, eller om du kommer att få något jobb, över huvudet taget, kan jag förstå. Jag förstår även dig som inte vill "slösa bort" två år på en utbildning som kanske inte leder till den lönenivån som du önskar dig.
    Du skriver om att du inte har någon tidigare erfarenhet av byggbranschen, och jag tänker på att på endast 2 läsår skaffa sig gedigen erfarenhet av en helt ny, för dig, bransch blir inte lätt, kanske t o m omöjligt. Yrkeshögskoleutbildningar antar i första hand personer som har relevant förberedande utbildning och/eller erfarenhet inom branschen, t.ex är bra kandidater inför utbildningar inom Digitalt byggande f d elever på bygg- och anläggningsprogrammet och på inriktningen Samhällsbyggande- och miljö på teknikprogrammet, och även de som har utbildning till elektriker eller fastighetsskötare kan också vara passande/bra kandidater inför eftergymnasiala utbildningar inom "bygg", bl.a digitalt byggande. Det är ännu bättre om man både har en förberedande grundutbildning + även har jobbat inom byggbranschen i några år; det är sådana sökande som har företräde till yrkeshögskoleutbildningar inom bygg; detta för att de ha lättare att ta till sig utbildningens innehåll + blir mest anställningsbara efter utbildningen.
    Min erfarenhet av SYV-arbete och den svenska arbetsmarknaden säger att det viktigaste efter utbildningen är att "få in foten" inom rätt bransch. Och att lönefrågan får tas "i andra hand". En stor fara efter utbildningen är att förbli under längre tid, t.ex 1 år helt arbetslös, och även finns det en annan fara att få jobb i "fel branch"; att ha något jobb är bättre än att inte ha jobb, så klart men om man jobbar med någonting helt annat så blir utbildningen "gammal" samtidigt som man ej skaffar sig relevant arbetslivserfarenhet. Så, jag skulle råda på att ha som mål att direkt efter utbildningen försöka snarast få jobb inom rätt bransch. Har man både utbildning och sedan några års relevant arbetslivserfarenhet kan man kräva högre lön och man kan också söka sig till andra arbetsplatser där man får högre lön.
    Vid lönesättningen finns det en mängd faktorer som spelar roll: ibland värdesätter arbetsgivare att arbetssökande har vissa språkkunskaper, t.ex om företaget har nära samarbete med ett visst land, t.ex Finland, då är det en stor fördel för arbetsgivare att de anställda kan finska. Det finns också upplägg då arbetsgivare i anställningsavtalet skriver in att den anställde inte har rätt till övertidsersättning - man kan få högre lön om man går med på att vid behov jobba övertid (det kan bli ganska mycket övertid) utan extraersättning. Lönenivån påverkas av den rådande konjunkturen också, och ingen vet säkert hur det blir med den saken om 2 år.
    Jag förstår att du inte vill satsa på en utbildning och sedan få lägre lön än du tycker du förtjänar... men jag tror inte någon kan ge dig några garantier ens på att få något jobb, över huvudet taget och detta gäller ju mer eller mindre alla (med få undantag). Undantagen finns - t.ex just nu (augusti 2022) råder det i Sverige stor brist på lastbilsförare. Om man snabbt kan skaffa sig utbildning till lastbilschaufför är man i princip garanterat jobb och när arbetsgivare "slåss" om den som kan ta jobbet kan man också kräva högre lön. Men den situationen kan ganska snabbt förändras. T.ex om många fler utbildningsplatser öppnas och många utbildar sig till lastbilsförare så kan det bli överskott och då kommer finnas arbetslösa lastbilsförare som tänker varför har jag skaffat mig den utbildningen när jag nu inte kan få jobb? Eller så tvingas de ta jobb eller uppdrag med ganska låg lön.
    Nu har jag skrivit ett långt svar som inte egentligen svarar på frågan om vilken lön du får efter utbildningen. Jag försökte förklara varför det inte går att ge svar på den frågan. Jämför alla dina realistiska alternativ: har du erbjudande om ett jobb nu eller har du möjlighet att snabbt påbörja en annan utbildning? Det är naturligt att välja det alternativet som man tror gynnar en mest ("man är ju sig själv närmast", som det heter... :).

    • Student : Ja jag har blivit antagen, så är lite kluven på hur jag ska göra med utbildningen. Jag vill som sagt inte slösa 2 år på en utbildning som kanske inte ger mig något konkret direkt. Jag vill ju som jag skrev jobba mer administrativt och vara med i konstruktionen och byggandet från grunden. Så frågan är väl mer om det är onödig tid för mig som inte har någon erfarenhet av byggvärlden sen innan, och om det isåfall skulle gynna mig mer att läsa någon annan utbildning på tex universitet eller högskola som inte är YH, i och med att jag inte har någon erfarenhet. Samtidigt så skriver YH-skolan att man inte behöver ha någon tidigare erfarenhet, utan att man kan börja plugga detta helt utan tidigare kunskaper. Det jobbigaste är att jag inte vet vad som är rätt. Jag har nyligen hoppat av en utbildning på vanlig högskola och känner därför ännu större vikt i att jag ska välja rätt denna gång, och att utbildningen ska gynna mig både på kort och lång sikt. Vilka yrken kan man jobba som mer än dem jag nämnt?
    • Anna :

      Vilka yrken som finns är inte konstant, utan förändras. Nya yrken tillkommer. På www.framtid.se beskriver vi över 2.000 yrken. Uppskattning är att det redan nu finns cirka 8.000 yrken. Och nya yrken tillkommer också. Man kan också vara anställd som "medarbetare i ett projekt" där diverse olika uppgifter ingår. Du har hoppat av en utbildning nyss, så du vet att du kan hoppa av utbildningar. Du kan påbörja den utbildning där du är antagen och se om du trivs. Fråga lärare du får på utbildningen, ställ de frågor du ställer här. Som "allmänna studievägledare" är vi inte experter på just byggbranschen. Vi har stor förståelse kring att du vill välja rätt men vad som är rätt för dig kan också förändras. Du kan få nya intressen och annorlunda tankar och karriärmål. Kan du lova att du ett år framåt i tiden inte kommer på att du vill bli egenföretagare i cafébranschen (t.ex)? Det finns också exempel på att folk som blivit föräldrar kommer på att de vill jobba med barn i tidiga åldrar och vill därför utbilda sig till förskollärare (som de innan de fick barn inte ens tänkt på). Man kan ändra sig ganska tvärt ibland. Vad som är rätt för dig idag behöver inte vara rätt om några år. Det gör det mycket svårt (i princip omöjligt) att svara på frågan vilken utbildning som blir rätt för dig. Utbildningar och även arbetslivet är också "vad man själv gör det till". Du kan läsa på egen hand vid sidan av studierna - både på formella utbildningar (t.ex högskolekurser) och bedriva självstudier. Vad gäller arbetslivet så kan du starta eget (bli entreprenör/egen företagare) i princip inom vilken bransch som helst. Om man kan väldigt mycket inom någon bransch och är driven så kan man komma "upp sig" på olika sätt - antingen få anställning som man blir nöjd med eller starta eget och bli sin egen arbetsgivare.

    • Student : Jag förstår. Men vilka möjligheter har jag utifrån att jag inte har tidigare erfarenhet osv? Dvs vilka jobb kan jag faktiskt få efter avslutad utbildning med endast kunskap och erfarenhet från utbildningen?
    • Anna :

      Det är en jättebra fråga att ställa till de utbildningsansvariga. Börja med att se vad som står på utbildningens egen webbplats om möjligheter efter utbildningen. Om du inte hittar den info, eller om det står för lite och/eller en "vag" beskrivning, fråga de som jobbar direkt med den utbildningen - det finns en utbildningsledare (minst) för varje yrkeshögskoleutbildning. titta också på yrken CAD-konstruktör och Anläggningsprojektör-BIM samt Byggprojektör CAD/BIM. Angående det att du ej har tidigare erfarenhet från bygg, så här är min åsikt: om utbildningsansvariga tog in dig, gav dig utbildningsplats, då tror de det blir möjligt för dig att direkt efter utbildningen få jobb i en bransch inom vilken de utbildar. Exakt hur yrkesroller där du kan få jobb heter och vad arbetsuppgifterna kommer att inkludera råder jag dig att fråga de utbildningsansvariga, för att det är de som är experter inom just det område. Lycka till!

    Läs alla kommentarer