MariaE123

    Hej! Jag undrar om man på något sätt kan tillgodogöra sig exempelvis en påbörjad psykologi-utbildning när man söker till läkarprogrammet, eller räknas det bara in i gruppen lästa högskolepoäng?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    när du skriver "en påbörjad psykologiutbildning" menar du att du har godkända betyg i hela avslutade kurser från den utbildningen? Om Ja, då har du "godkända högskolepoäng i bagaget", kan man säga. Du kan därför ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning om du blir Antagen till något program på universitetsnivån. Men vid ansökan (konkurrens om utbildningsplats) så är det i första hand gymnasiala meriter och resultat från högskoleprovet som spelar roll. Men om AU-alternativt urval finns då kan "vad som helst spela roll", kan man kanske säga. Och det kan definitivt inte skada att man har godkända högskolepoäng med sig. Kika gärna på en sammanställning av informationen om AU på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    Vad gäller just läkarprogrammet så brukar Karolinska Institutet i Stockholm ha AU-urval. Men vilket lärosäte som helst kan "plötsligt" besluta om att införa AU eller sluta med att använda sig av AU (det är valfritt för lärosätena/institutionerna att ta in genom AU); det är sällan som AU används (det är mödosamt och dyrt och även lite "godtyckligt" kan det upplevas som).
    Du kan för med information vända dig till antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte där du helst vill komma in på. Du kan också försöka få svar från Antagning.se; tel.nr 0771-550720 och där kan de ibland kontaktuppgifterna till antagningsgrupperna/antagningsenheterna på lärosäten men ibland svarar Antagning.se att de inte har de uppgifter och då ringer man till universitetets växel och frågar om tel.nr och epost-adress till den avdelningen som på just det lärosäte tar hand om antagning (de brukar ofta heta "antagningsgruppen" eller "antagningsenheten" men kan också ha andra benämningar).

    Studie- och yrkesvägledare