Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    i kurserna inom ämnet Naturkunskap ingår även "fysik-delen". I examensbevis från HU ingår kursen Naturkunskap 1b som en obligatorisk kurs, vilket du kan se i Programplanen för HU>> -- och eleven måste ha betyg (även F är ett betyg) i den kursen för att uppfylla kraven och kunna få examensbevis i slutet av år3.
    Om eleven påbörjar ett program där NK1b är en obligatorisk kurs och den eleven redan har godkända betyg i biologi1 och kemi1, så kan eleven ha kurserna biologi1 och kemi1 på ett separat dokument (utdrag från betygskatalogen) eller (kanske, eventuellt) som kurserna inom Individuellt val (här kommer rektors bedömning gälla - detta för att ämnena Naturkunskap respektive kemi och biologi "överlappar", i alla fall i viss mån, varandra).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Nina2007 : Ok tack. Men jag forstar inte riktigt. Ska hon behova ta igen den kursen eller inte?
    • Milla :

      Om en kurs är obligatorisk då behöver eleven ha betyg i den kursen för att i annat fall uppfylls intern kraven för examensbevis. ... du frågar "ska hon behöva ta igen den kursen eller inte?". Om hon vill få ut examensbevis då behöver hon ha betyg i nk1b, men eleven kan också gå ut gymnasiet med ett studiebevis och komplettera efter gymnasiet, på komvux, eller t o m få jobb utan att ha uppnått kraven för examensbevis. Så "behöver ta igen" kan jag inte svara på om jag inte vet om eleven har som mål att få ut examensbevis eller om det räcker att bara genomföra gymnasiestudier och försöka efter gymnasiet få jobb... . Att få jobb kan man utan nk1b eller andra naturvetenskapliga kurser.