Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Massara,

    inriktningskurserna på NA-natur ("natur-natur") är följande kurser:
    Fysik 2
    Kemi 2
    Biologi 2
    Matematik 4.

    ***********
    Om exakt vad du menar med Natur-estet, vet jag tyvärr inte.
    Den andra nationella inriktningen på >>> NA-programmet heter "Naturvetenskap och samhälle". Och där läser man i stället för de kurser som jag listade ovan - andra kurser, nämligen:

    Se gärna Programplan för NA >>, där du kan se olika uppgifter, bl a vilka är inriktningskurserna och vilka kurser som får läsas som programfördjupande på NA.

    Liselotte

    "Natur-estet" kan till exempel vara Särskild variant av Naturvetenskapsprogrammet som finns på några få gymnasieskolor. Om en sådan Särskild variant har beviljats av skolverket, får skola byta ut inriktningskurserna mot andra kurser, ex. mot estetiska kurser (men exakt Vilka estetiska kurser - måste du få reda på just din skola).

    Du frågar också vilka kurser du "missar" om du inte går Natur-natur och det är så att man, som regel, "missar" de inriktningskurserna - dvs Fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 - men någon eller ett par av de kurserna kan man ändå läsa, exempelvis som programfördjupande och/eller som kurser inom Individuellt val.
    Exakt hur man löser upplägget på varje gymnasieskola, är det bäst att fråga på skolan. Någon som inte jobbar på din skola, kan inte svara på vilka kurser som din skola har lagt in i "estetiska"-profilen eller varianten...
    jag vet t.ex inte ens om din gymnasieskola har av skolveket blivit beviljad "köra" Särskild variant och byta ut inriktningskurser (du skriver inte vad din skola heter, t.ex - och då vet jag inte på vilken skola du går).
    ***
    Det kan också vara så att din skola har behållit inriktningskurserna men skapat "estetisk profil", där eleverna kan inom Individuellt val + kanske någon U-kurs, utökad, läsa estetiska kurser.
    Om du uppger gymnasieskolans namn, kan jag se vad just den gymnasieskola erbjuder.

    Prata också med SYV på just din skola, är mitt råd. Och - lycka till med dina studier!
    vänligen

    L. :)