Carl linus

    Hej! Jag tar studenten i juli, men undrar om jag nu parallellt kan göra prövningar och läsa upp betyg från tidigare ämnen innan jag fått min gymnasieexamen? Och sedan använda dessa betyg för att söka in till universitetet direkt efter gymnasiet alltså nu till hösten fast i BII kvoten?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du tar studenten i juli, antar jag att du läser på IB-programmet, inte på ett nationellt svenskt gymnasieprogram, stämmer det?
    I så fall är sista dag för dig att ladda upp Diplom från IB-programmet på www.antagning.se den 5 juli 2024, se antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum -- du får gärna svara om det stämmer att du läser nu mot Diplom från IB. Och skriv också gärna varför du vill vill göra prövningar och läsa upp betyg från "tidigare ämnen".
    Det är nämligen så att olika regler gäller för elever som går på svenska (nationella) gymnasieprogram respektive för de som läser på IB.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Carl linus : Hej skrev helt fel mena juni, går ett ”vanligt” yrkesförberedande gymnasieprogram på ett klassiskt gymnasium. Vill läsa upp betyg för att komma in direkt på den skolan jag vill komma in på
    • Milla : Du måste göra anmälan på www.antagning.se senast 15 april och sedan komplettera din anmälan senast 20 juni 2024. Sista dag för komplettering både för att påvisa behörighet och för att få högre meritvärde (alltså för alla kompletteringar) blir den 20 juni 2024.
    • Milla : Vad gäller prövningar, så får gymnasieelever göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola och de har Rätt att kräva göra prövning endast om de fick F i en kurs eller om undervisning i en kurs som står i elevens individuellt studieplanen inte kunde erbjudas/genomföras. I alla andra fall ingår inte prövning i elevens rättigheter, men gymnasieskola får erbjuda eleven att göra prövningar i alla fall (dock oftast säger rektorn Nej till det - anledning: det är dyrt och besvärligt för skolan att erbjuda prövningar och skolorna gör det endast om de måste göra det...).