Moa
    Hej!

    Jag går nu första året på det naturvetenskapliga programmet på en liten friskola. Jag är jättenöjd med linjen jag valt och vill fortsätta.

    Jag trivs dock inte så bra i skolan, då jag inte känner en enda person. Brukar oftast vara själv på både raster, lunchen och lektionerna. Detta gör så att jag mår väldigt dåligt. I min klass går det bara 11 elever och det finns ingen annan NA klass som jag kan byta till på min skola.

    Jag funderar dock att byta till en annan kommunal skola. Där har jag nämligen flera vänner som går på det naturvetenskapliga programmet. Byter jag till dem så vet jag att jag kommer må mycket bättre vilket kommer resultera till mer engagemang till skolarbetet. Dock så är det oklart om det finns platser men denna fråga är för förebyggande om det skulle finnas.

    Grejen är dock att vi inte riktigt har samma upplägg på kurserna. Jag läser nu historia 1b och samhällskunskap 1 medan de läser kemi 1 och idrott och hälsa 1. Det är det enda som skiljer. Idrotten har jag Inge bekymmer alls att ta igen, då man gör momenten flera gånger. Kemin är jag dock lite orolig över, det har ju ändå gått ett halvår.

    Så min fråga är, om de väljer att ta emot mig, ska jag börja där? Ska jag välja att plugga lite mer i årskurs 1 så att jag kommer ifatt med kemin och vara garanterad en rolig gymnasie tid. Eller ska jag stanna kvar bara för att det kanske är bättre för studierna beroende på hur jag kommer må resten av gymnasietiden, och inte ha lika roligt och känna mig utanför.

    Vad är bäst att göra. Känner nu att mitt mående påverkar hur engagerad och hur ambitiös jag är. Men vet som sagt inte om det kanske ändras även om jag stannar kvar. Att gå om ett år är inget alternativ, så antingen så byter jag eller inte. Hur tycker ni att jag ska göra?

    Tacksam för all den hjälp jag kan få.

    Mvh/ Moa
    • Anna : Jag är rädd att det är inte realistiskt att tro att kunna byta mitt i läsåret. Det förekommer extremt sällan, nästan aldrig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    har du prata med kuratorn? Jag tycker det är en bra idé att gå prata med kuratorn.

    ang. den frågan du ställer: om att byta skola...
    Allmänt gäller: byta gymnasieskola mitt i läsåret förekommer mycket sällan, nästan aldrig.
    ... du skriver bl.a "om de väljer att ta emot mig, ska jag börja där?" och jag är (tyvärr) ganska säker på att rektor svarar Nej på din fråga - även om det skulle finnas ledig plats; detta för att det handlar mycket om att Lärare ska ha tid att ge dig handledning i de kurserna där du nu har missta nästan halva kuren och lärare har inte tid för det. Även om du själv är beredd att satsa, kämpa och ta igen, så kan inte rerktor ta in en elev på "de premisser", utan eleven måste ge en rimlig chans att uppnå godkända betyg i kurserna och det har inte eleven om hen hoppar in i mitten av pågående kurser utan extra-undervisning, handledning och rätt så mycket hjälp från lärarna (och den lärartid och ork tas i så fall från de andra elever - för att lärare har inte hur mycket tid och ork som helst ju... så ska en ny elev ha extra-handledning och hjälp, då får de befintliga elever i pågående kurser mindre lärartid och det kan inte rektorn godkänna... i alla fall vad jag tror).
    Det är alltså rektors beslut (som tas av rektorn på den "mottagande skolan") och du får gärna fråga på skolan om det... Men vår erfarenhet är att även om ledig plats finns och om eleven läser exakt Samma kurser på en annan skola, så tar inte den nya skolan in i mitten av kurserna.
    Störst chans att kunna byta gymnasieskola är under sommaren, mellan kurserna 1 och 2.

    Jag vill råda dig att även göra ansökan till år1 till hösten 2020.Du skriver om att "gå om ett år är inget alternativ", men att göra ansökan om plats i år1 behöver inte på ngt sätt påverka dina nuvarande studier. Om du kommer in och får en ny plats till hösten kan du då bestämma om du stannar på din nuvarande skola eller börja på en ny skola - på så sätt är det helt ofarligt att lägga in en ny ansökan, under Val eller Omval, via gymnasieantagningen; om du kommer in på en ny skola och då ska kunna uppvisa godkända betyg i många kurser från år1, borde du kunna bli "uppflyttad" till år2 (förhoppningsvis ska du kunna läsa de kurser du har "missat" på din gamla skola).
    Att du söker till år1 förhindrar inte att du också under sommaren kan försöka byta in dig i år2 direkt (dock har det här "ligga dig i fatet" att du har betyg i en del "fel kurser", som inte stämmer med det upplägget som finns på den nya skolan).

    Jag är ledsen att behöva svara att jag är rätt säker på att det inte är möjligt att byta tidigare än sommaren.
    Beslutet ligger hos rektorn, inte hos oss på fråga syv. Men jag har, ovan, försökt förklara hur det brukar ligga till.
    Gymnasieskolans främsta uppgift är att ge eleverna möjlighet att uppnå kraven för examensbevis; och det gäller Alla elever som är ANTAGNA på skolan. En gymnasieskola har inga förpliktelser gentemot elever som ännu inte är antagna på skolan, och rektorerna kan säga Nej i alla andra fall än följande: Ansökan via gymnasieantagningen under ansökningsperioden och när eleven konkurrerar med sina grundskolebetyg om utbildningsplats.