Julia

    Hej! Jag heter Julia och det är så att jag vill studera psykologprogrammet. Det betyder att jag som behövt läsa upp mitt matematik 2b-betyg från icke-godkänt är placerad i BII-gruppen. Med 20,36 i meritvärde och 2,5 i extramerit redan inräknat har jag alltså för låga betyg för att komma in på något universitet just nu. Jag är mest intresserad av att läsa upp mina betyg eller läsa nya kurser, men vet tyvärr inte riktigt hur jag ska ta mig tillväga. Helst av allt hade jag velat läsa upp mina betyg i kinesiska 3, samt kinesiska 4, men så som jag förstått det kan man inte få läsa upp betyg i klassrum, utan endast betala för att få göra prövningar, korrekt? Kan jag istället välja att läsa helt nya kurser för att på så sätt få bättre meritvärde? Till exempel läsa ett annat modernt språk? Jag är inte jätteintresserad av att göra högskoleprovet då jag de senaste gångerna fått väldigt dåliga resultat på den kvantitativa delen och jag helt enkelt inte tror att jag kommer kunna få 1,45 eller uppåt i merit. Så hur ska jag ta mig tillväga tycker ni? Tack på förhand, Med vänliga hälsningar, Julia V

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    mitt råd är att du börjar med att söka läsa matematik 2a på komvux och försök få så högt betyg du kan i den kursen. Du behöver inte få godkänt betyg i just matte 2b, utan det är lika bra att få betyget i matte 2a. Det är lite lättare att få högre betyg i matematik 2a. Obehöriga kan inte komma in på en högskoleutb., därför kan du inte komma in på psykologprogrammet om du ej har godkänt betyg i matematik 2 (2a, 2b eller 2c), och detta även om du hade högsta meritvärde på 22.5... så, börja med (eller Prioritera) få godkänt (och helst även högre) betyg i matematik 2a.

    ang.Moderna språk
    Om du i ditt examensbevis har Kinesiska 3 och 4 betygen, kan du inte ersätta de kurserna utan att få högre betyg i just de kurserna. Du kan dock få räkna in Även Betygen i moderna språk 3 och 4 i ett annat språk (om du får högre betyg i de kurserna än snittet av dina nuvarande betyg men betygen i kinesiska 3 och 4 räknas också in).

    Utifån info i din fråga verkar det som att A betygen i ett annat modernt språk (än kinesiska) 3 och 4 skulle ge dig en liiiiiten höjning av jämförelsetalet. Väldigt liten, men ändå en höjning. Ditt snitt (jämförelsetal) är idag sådan att endast A-betygen skulle höja ditt jämförelsetal. De nya betygen i nya kurser läggs till, ej ersätter de betygen som ingår i ditt exam.bevis - därför blir höjning väldigt liten.
    Du får givetvis söka kurser på komvux i dett nytt modernt språk. Det skadar inte att läsa t.ex spanska 1,2, 3 och 4 eller franska, eller tyska eller ngt annat språk som komvux i din kommun kan erbjuda läsa - du börjar med mod.språk1, nybörjarkurs. Se hur de studierna går och bestäm sedan om du vill fortsätta... Se också i vilka kurser från ditt exam.bevis som du vill/kan göra prövningar i - för att höja ditt meritvärde.