Fabian
    Hej!

    Jag går i 2an på Teknikprogrammet och läser inriktningen Medie&Informationsteknik. I början gick det bra, men det senaste halvåret har jag verkligen märkt att det inte alls är min grej. Har flera restinlämningar och har stor ångest över betygen, särskilt eftersom inriktningen fortsätter i 3an, med påbyggnadskurser på dom jag redan läser.

    Finns det någon möjlighet att byta och läsa in andra kurser eller är det kört?

    MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fabian,

    tråkigt att du upplever problem och svårigheter med de kurser som du läser nu.

    Det finns olika saker att göra:

    1. byta till en annan inriktning och gå om åk2 på en ny inriktning på samma program (på samma eller på en annan gymnasieskola)

    2. byta program och gå om åk 2 eller t o m åk1 och 2 - dvs läsa ett nytt program, förslagsvis El- och energiprogrammet (eller på Industritekniska programmet eller på ngt annat program)

    3. läsa på den utbildningen som du går nu (så gott du kan) och komplettera sedan på komvux och ta Examensbevis från komvux.

    Om du vill söka om till åk1 - kan det vara mycket bråttom eller t o m kanske redan för sent (beroende på i vilken del av landet du bor). Här>> är direktlänk till info på GymnasieGuiden, där kan du se när omval/nyval är eller var i olika län. Att man söker om till åk1 betyder inte att du tvunget måste ta den platsen som du får i åk1. Du kan alltid tacka Nej till erbjuden plats på vilken utbildning som helst.

    Som du ser, finns det några olika alternativ. Vilket passar dig bäst?

    Hör av dig igen, berätta lite mer om vad du vill göra och vi ska försöka ge våra bästa tips och råd.

    ANNA