Razz

    Hej! Jag har en examen från musikhögskolan som musiklärare med inriktning mot instrument/ensemble. Jag är behörig musiklärare från åk. 1 ända upp till gymnasiet, utbildningen var 4,5 år och jag har läst 270hp, några av kurserna är bla.a: Pedagogik med didaktisk inriktning 1 30HP Pedagogik med didaktisk inriktning 2 avancerad nivå 30HP Jag arbetar för närvarande på en kulturskola där ca 50% av tjänsten innebär arbete som musiklärare på grundskolan 4-6, jag känner att jag inte alls trivs med mitt arbete för närvarande och att det är för många järn i elden, den psykiska påfrestningen är enorm, jag har varit sjukskriven en period nu pga stress och ångest mm. Jag funderar på att byta bana, jag har alltid varit intresserad av psykologi och terapi. Samtalsterapeut, kurator eller liknande skulle vara roligt att studera till. Mina frågor är: 1. Stämmer det att det är bra/nödvändigt att vara socionom eller beteendevetare i grunden för att kunna bli ”anställd” som t.ex samtalsterapeut? 2. Kan jag tillgodoräkna mig något jag har studerat tidigare för att ”korta av” en eventuell beteendevetare-utbildning? Jag läste att man kan ha pedagogik som huvudämne som beteendevetare t.ex.?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    yrket Samtalsterapeut är i Sverige Inte en skyddad titel (man kan kalla sig för samtalsterapeut med diverse olika utbildningar i bagaget, det är inte förbjudet). Frågan är dock hur ska man försörja sig som samtalsterapeut? Man får starta eget och försöka skaffa betalande kunder (det kan bli ganska stressigt att försöka sälja sina tjänster hela tiden och inte veta om det kommer ngn inkomst nästa månad eller inte - är i alla fall min åsikt, men det är olika från person till person vad man blir mer stressad av).
    Att få anställning med månadslön som samtalsterapeut är ganska svårt; det är hård konkurrens om sådana jobb och ofta kommer man "slåss om anställningen" mot de som är legitimerade psykologer, psykoterapeuter eller socionomer med flera påbyggnadsutbildningar i bagaget och det är mindre troligt att en person med kandidatexamen i beteendevetenskap skulle bli anställd när flera legitimerade psykologer (med 5-årig universitetsutbildning i bagaget) söker samma tjänster. Det är för arbetsgivare inte förbjudet att anställa med vilken utbildning de själva tycker passar (eftersom Samtalsterapeut är ej ett legitimationsyrke, i alla fall inte ännu) men jag skulle anställa legitimerad psykolog före en beteendevetare (om jag var i position att anställa).
    Vad gäller yrket Kurator så har yrket Kurator-inom-hälso-och-sjukvården blivit nu ett av de legitimationsyrken; legitimation från socialstyrelsen krävs. För att få den måste man ta examen från påbyggnadsutbildningen efter socionomprogrammet (det är ett krav att ha socionomexamen för att ha en chans att bli antagen till påbyggnadsutbildningen).
    Vad gäller "övriga kuratorer" t.ex Skolkurator då är det inte förbjudet att anställa med vilken utbildning som helst men när man tittar på vem som får anställningar som kurator på skolorna så är det nästan uteslutande de som har påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet + några års erfarenhet av att ha jobbat med någon sort "socionom-arbete" t.ex på socialtjänsten. Att utan socionomexamen få jobb som kurator är väldigt ovanligt. Varför är det så? Jo, arbetsgivare tycker det är viktigt att kuratorer har djupa och omfattande kunskaper inom Socialtjänstlagen + hur den lagen bör tillämpas i praktiken (på "ren svenska" vad eleverna har rätt till, vad som skolan inte kan vägra bistå med och i vilka fall bör situationerna som uppstår på skolorna "rapporteras" till polisen, till socialtjänsten och/eller till andra "instanser"... det är alltså ganska mycket "rättsliga" frågor: om hur mycket hjälp och stöd eleven har rätt till; skolorna har resursbrist men de vill inte heller bryta mot lagen, så kurator måste göra rätt bedömning om hur lite hjälp som skolan kan "komma undan med" för att inte bli anmäld för att ha brutit mot lagen --- givetvis vill många kuratorer bistå med jättemycket hjälp för behoven är mycket omfattande men resursbrist, bland annat tidsbrist, gör det många ggr omöjligt, tyvärr). T.ex om det finns många elever på en skola som skulle behöva ha stödsamtal flera ggr varje vecka men kurator jobbar ju 40 timmar/vecka, så hen måste prioritera vem som får stöd i första hand och hur mycket tid hen har "råd" att lägga på varje elev. Finns det flera elever på skolan som har rätt till viss sort hjälp men det är i praktiken omöjligt att bistå med den hjälpen (resurserna räcker inte till) då kan det medföra stor stress hos Skolkurator (för hen måste balansera mellan de olika intressen + ofta också jobba ganska mycket övertid utan att få betalt för det).
    Du får gärna kika på yrkespresentationerna som t.ex
    framtid.se/yrke/beteendevetare
    framtid.se/yrke/psykoterapeut
    framtid.se/yrke/psykolog
    framtid.se/yrke/skolkurator
    Tips! kika på yrket Arbetsförmedlare - det finns inte ngn speciell Utbildning till det yrket utan man anställs med "vilken som helst 3-årig universitetsutbildning" och får introduktionsutbildning på arbetsplatsen, efter anställningen. Som arbetsförmedlare samtalar man med arbetssökande, både personligen, via telefon och skriftligt (via epost).

    Studie- och yrkesvägledare