emma

    Jag går första terminen på hum kultur men jag ångrar att jag inte valt natur. Jag planerar dock att gå ett naturvetenskapligt basår. Men jag undrar bara, om jag skulle byta gymnasielinje nu, i slutet av första terminen, skulle jag behöva gå om ett helt år? Speciellt då natur har matte som går fort. Hur skulle det kunna funka med att komma ikapp?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    du kommer inte kunna byta till Naturvetenskapsprogrammet tidigare än på sommaren, alltså till hösten. Du behöver söka om till år1 till NA, alltså till hösten 2022. Gör ansökan via gymnasieantagningen under val- eller omvalsperioden. Ingen rektor kommer ta in en elev in i NA från ett annat program än möjligtvis från Teknikprogrammet, mitt i läsåret.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    du fick rätt svar från Anna SYV, redan. Jag vill råda dig fortsätta läsa på din nuvarande utbildning (HU) och göra ditt bästa i varje kurs du läser. Lägg in ansökan till NA till hösten, via gymnasieantagningskansliet (upprepa det du gjorde förra året - du kommer konkurrera med dina grundskolebetyg om plats på NA). Sedan, när du får antagningsbesked, kan du bestämma dig vad du gör.
    Så länge du inte hoppade av din nuvarande utbildning har du rätt att läsa vidare, även om du söker andra utbildningar samtidigt.
    Om du stannar på din nuvarande utbildning och inte påbörjar NA från nästa höst, försök läsa så mycket matte som möjligt. I HU ingår endast matematik 1b som obligatorisk matte-kurs. Försök läsa matte 2b(eller 2c) och även 3b(eller 3c). Detta för att bli behörig till naturvetenskapliga basår på högskolenivå. Vissa lärosäten kräver godkänd betyg i matte 3; alla kräver minst matte 2 - som särskild behörighet till förutbildningen som heter "naturvetenskapligt basår".

    Hur kan man läsa mer matte på HU?
    Se i Programplanen för HU>>: matematik 2b och 3b får läsas som programfördjupning; matematik 2c och 3c skulle man kunna läsa inom Individuellt val (om man inte vill eller kan läsa matte 2b och 3b). Vad är skillnaden mellan t.ex matte 2c och 2b? Jo, b-spår i matte är lite mer inriktad på Ekonomi och
    c-spår i matte är lite mer inriktad på Naturvetenskap. Om du är intresserad av naturvetenskap, är det kanske bättre (om det blir på din gymnasieskola möjligt) för dig att läsa c-kurserna, men för formell behörighet inför naturvet.basåret på de svenska lärosätena spelar det ingen roll vilket spår i matte man läste på gymnasiet.