peterforsberh354

    Hej jag går i årskurs 1 och undrar om jag kan byta från naturvetenskap till samhäll, är det försent? Jag vill byta till samma klass som min kompis men jag vill inte gå om för att byta utan kunna byta UTAN att gå om. Så idag är det vecka 42 tror jag och undrar hur lång tid jag har på mig för att byta UTAN att gå om. Jag har hört att jag kan läsa kurser som historia eller samhäll för att jag inte ska behöva gå om så jag undrar om jag kan lägga till kurser från samhäll till mina naturkurser så jag kan försöka komma in på min kompis klass utan att gå om.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag är inte helt säker på när du vill byta till ett annat program... Det som är realistiskt (enligt min erfarenhet) är att du skulle kunna "hoppa in" i år2 i början av nästa läsår (i fall ledig plats kommer att finnas). Men jag rekommenderar att du söker om till årskurs 1 via gymnasieantagningen och i fall du kommer in på den önskade skola och program till år1 och kan uppvisa godkända betyg från årskurs 1, så kommer du bli "uppflyttad" till årskursk 2. Programmen (NA och SA) är inte så olika att det inte skulle kunna gå att "sy ihop" kurserna från år1 på NA med kurserna från åren 2 och 3 på SA till examensbevis från SA.
    Rektorn kan fatta beslut om Individuellt anpassat program och många kurser kan på så sätt "bytas ut". I beslutet om Individuellt anpassat program kommer stå vilka kurser som byttes ut mot andra kurser.
    Så, mina råd till dig blir att du under det här kalenderåret försöker få så goda kunskaper och så höga betyg som möjligt i alla kurser som du läser nu + att du lägger in ansökan via gymnasieantagningen under valperioden (eller under omval senare på våren men missa inte sista dag i omvalsperioden). Att du söker via gymnsieantagningen har inga nackdelar. Du kan samtidigt försöka Byta eller "hoppa in" i årskurs 2 i början av nästa läsår (helt förbi gymnasieantagningen, genom direkt fråga de ansvariga på skolan/programmet).
    Du kan också ändra dig och stanna på din nuvarande utbildning (och detta även om du av gymnasieantagningen får besked att du blir ANTAGEN till den nya utbildningen, därför att du kan tacka nej till den nya studieplatsen).
    *****
    Det du skriver om att "lägga till kurser från samhällsvet.programmet till din utbildning" så undrar jag hur eller när du tänkte göra det? Du får givetvis från SYV på din skola om det men nu är vi mitt i läsåret och kurserna på gymnasieskolorna börjar (som regel) i början av läsåret. Att hoppa in mitt i en kurs brukar inte kunna gå.
    Hänvisningar/Lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat

    Studie- och yrkesvägledare