Sanna
    Hej hej, jag går marinbiologisk spetsutbildning men är inte säker på att jag verkligen vill gå här i 3 år. Känner att jag vill stanna till sommaren åtminstonde eftersom jag lagt ner pengar och arbete på att flytta ganska långt för att gå här. Men om jag stannar till sommaren kan jag börja natur/natur internationell till hösten? Kan jag börja år 2? För jag tror att vi läser ungefär samma kurser?
    Supertacksam för hjälp!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sanna!
    För att kunna byta så som du vill, måste du först få reda på om någon ledig plats finns på den utbildningen dit du vill flytta. Det är Rektor på programmet som kan svara på det.

    Om ledig plats finns kan rektor ändå säga Nej - för att hen kan anse att din tidigare utbildning och deras utbildning inte är exakt lika och det krävs anpassningar och skola inte har kapacitet för det, till exempel.
    Vi får givetvis hoppas att ledig plats finns och att Rektor säger Ja. Rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program för dig och ditt Examensbevis kommer i så fall att skilja sig något från de andra elevernas i din klass. Det förekommer ganska ofta att en sådan lösning tas i bruk, men det är Rektors beslut som gäller och elever har inte rätt att kräva att det blir så.

    För "back-up" skulle jag råda dig ändå söka till åk1 på den skola där du vill läsa. Kommer du in, kan du senare tacka nej till din plats i åk1 - om du lyckas byta och påbörja åk2.
    Du kan givetvis redan nu ta kontakt med rektor på den skola dit du vill byta och fråga om det kommer att finnas plats nästa år, men det är inte säkert rektor vet det nu - mycket kan hända under resten av läsåret. Någon kan hoppa av men elever kan "tillkomma" också - t.ex. pga hela familjen flyttar till annan ort.
    Jag tror inte skola kan "hålla plats" för någon elev som ev. vill byta om flera månader.

    Om det finns flera skolor dit du kan tänka dig att byta - ta kontakt med alla dem. Gör det redan nu, men var beredd på att de svarar t.ex. att "just nu finns det ingen plats men hör av dig senare" eller "just nu har vi plats och vi kan erbjuda dig byta nu på en gång. Senare kan den platsen upptas av en annan elev och vi kan inte hålla en plats åt dig".

    Om du får svar att de just nu finns flera lediga platser - då är chansen större att du kan byta sen, men ändå finns det ingen garanti.

    Du ökar dina chanser att få byta om du kan tänka dig flera olika skolor och kanske t o m flera olika program på samma skola eller på olika skolor.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Tack för snabbt och hjälpsamt svar!
    • Peter : Går det bra med bytet? Har du kontaktat några? Fick du något svar än?