LH
    Hej!

    Jag har sökt omkring på nätet kring kraven för ett ”standard” kontorsjobb, men majoriteten av det jag hittar är huvudsakligen project managers eller liknande yrke.

    Jag har en yrkesexamen inom hotell och turism med alla betygen det inkluderar men jag skulle gärna vilja byta till den sektorn.

    Jag är medveten om att det är en väldigt bred fråga men vilka utbildningar eller kurser vore det bäst att sikta efter? Jag är inte särskilt intresserad av ekonomi men om det är den mest meriterande utbildningen så vore det toppen att veta!

    Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Att byta karriärbana kan vara en spännande resa, och det finns många möjligheter inom kontorsarbete beroende på dina intressen och kompetenser. Även om du inte är intresserad av ekonomi, finns det många andra områden du kan satsa på. Här är några förslag:

    1. **Administrativ assistent**: Kurser i administrativt arbete, dokumenthantering, och liknande kan vara till stor nytta om man söker jobb inom administration. Se gärna framtid.se/yrke/administrator och så småningom kanske man kan "klättra" och bli Admin.chef

    2. **HR (Human Resources)**: OBS! stor konkurrens om jobben inom HR brukar gälla, men om du är intresserad av personalarbete och rekrytering, läs så mycket du kan inom kunskapsområde Arbetsrätt.

    3. **Marknadsföring**: Om du gillar att arbeta med kommunikation och varumärkesbyggande kan du överväga en utbildning i marknadsföring eller sociala medier. Se framtid.se/yrke/marknadsforare och passande utbildningar kan finnas inom yrkeshögskola, t.ex utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsförare

    4. **Försäljning och kundservice**: Din erfarenhet från hotell- och turismbranschen kan vara mycket värdefull inom områden som försäljning och kundservice. Se framtid.se/yrke/saljare och framtid.se/yrke/kundserviceansvarig

    5. **Projektledning**: Även om du nämnde att mycket information handlar om projektledning, behöver du inte vara projektledare för att dra nytta av dessa färdigheter. Grundläggande kunskaper i projektledning kan även vara användbara i många andra yrkesroller.

    6. **Dataanalys**: Grundläggande kompetens inom dataanalys kan vara en stark merit, eftersom många företag värderar förmågan att tolka och dra de rätta slutsatser från data.

    7. **IT-kompetens**: Grundläggande eller avancerade IT-kurser, beroende på ditt intresse, eftersom tekniska färdigheter är efterfrågade i många yrkesroller.

    Det viktiga är att identifiera dina styrkor och intressen och sedan undersöka vilka utbildningar som kan förstärka ditt CV inom det området som du vill satsa på. Även praktik, volontärarbete eller deltidsarbete inom den sektor på arbetsmarknaden som du är intresserad av, kan ge dig värdefull erfarenhet och hjälpa dig bygga ditt nätverk.
    Kika gärna på många yrken på sajten www.framtid.se - i de flesta yrkespresentationerna står det även ang.Utbildning och man kan även fyller ett formulär och få förslag på utbildningsvägar.

    Lycka till!

    –––––––––––

    Studie- och yrkesvägledare