Michelle

    Hej! jag är 17 och har gått 2 år i samhällsvetenskapsprogrammet men varit sjukskriven i ett år så måste gå om 2:an. jag vill byta linje till vård och omsorg men måste jag gå om 1:an då också? eller kan jag plugga upp mig under sommaren och börja 2:an? //Michelle

    • Anna :

      Om en elev vill byta från ett annat program till ett yrkesprogram t.ex. Vård- och omsorgsprogrammet så måste eleven börja om i åk 1. Eleverna på Vård- och omsorgsprogrammet läser cirka 400-500 poäng yrkeskurser. I dessa kurser är det många teoretiska och praktiska moment som kräver tid och övning. Dessutom ingår APL (praktik), minst 15 veckor varav 5 veckor ofta förläggs till åk 1 och denna period är svårt att ta igen.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, du måste börja i år1 på VO. Jag tror tyvärr inte det går att läsa vårdämnen under sommaren och börja i år2 på VO.

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    en liten-liten chans kan finnas: om VO erbjuds som lärling (yrkeskurserna läses på arbetsplatser) - och rektor gör bedömning att skolan kan lägga upp dina studier så att du hinner läsa alla yrkeskurser på 2 år (år 2 och 3) och om du samtidigt redan har godkända betyg i de "allmänna ämnen" som svenska 1, engelska 5, historia, samhällskunskap, rel.kunskap, idrott 1 m.fl - så kanske det går. Det är långsökt och chanser är mycket liten  - men om du svarar i vilken stad du vill gå på VO, så ska jag se om någon sådan möjlighet eventuellt skulle kunna finnas.
    Mvh
    SYV

    Hej! nedan finner du svar från Högbergsskolan:
     ... "Eftersom det på vård- och omsorgsprogrammet finns programgemensamma ämnen där majoriteten av kurserna måste klaras för examen, kan det innebära att eleven inte hinner bli klar på 2 år. Men, det beror helt på vad eleven har med sig för gymnasiekurser sedan tidigare. En del av dessa kanske kan placeras som programfördjupningskurser, om dessa t.ex. finns i programstrukturen för VO-programmet. Samma sak kan gälla några av de programgemensamma ämnena, men det beror helt på – här behöver jag titta på en studieplan och betyg för att svara mer konkret.

    Alla kurser är planerade att läsas på totalt 3 år, men har eleven med sig en del kurser sedan tidigare som passar i studieplanen för VO-programmet, kanske det kan gå schematekniskt att bli klar och få en examen inom 2 år. Det beror dock återigen helt på vad för kurser eleven har med sig samt hur schemat ser ut. Sedan kan det också bero på hur det ser ut med platser i våra klasser och undervisningsgrupper.

    Dessutom ingår APL på vård- och omsorgsprogrammet och vi har APL under alla 3 årskurser. Alltså måste även en plan göras för APL för denna elev, och det kan tyvärr vara problematiskt att ha en individuell planering – dock inte omöjligt. Möjlighet kan finnas för en sjunde termin (eller i denna elevs fall en femte, om vi pratar om att hen vill endast läsa 2 år) där APL kan genomföras, men det är ingenting jag kan lova i nuläget, eftersom jag inte vet mer om eleven i skrivande stund.

    Skulle inte vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet bli aktuellt för eleven, finns det andra möjligheter att skaffa sig den kompetensen efter sin gymnasieutbildning".

    • : Tack för svar! jag bor Stockholm men kan tänkas gå i Uppsala också //Michelle
    • Mikael : Vi ska se vad vi kan göra!
    • Mikael : De flesta av skolorna svarar att det inte är möjligt att läsa VO snabbare än på 3 år. Men några få svarar att Kanske... men det beror på hur många och vilka betyg du har (godkända betyg). Du får därför gärna själv ta kontakt med de gymnasieskolorna där du vill läsa VO. Lycka till!
    • : Tack så mycket! har du möjlighet att skriva vilka de skolorna va som kanske kunde? skulle underlätta lite //mvh michelle
    • Mikael :

      De skolorna som jag rekommenderar att du kontaktar är: Kunskapsgymnasiet Globen, Praktiska gymnasiet Södertälje, Consensum-Sollentuna, annars så finns det 7 gymnasieskolor i Uppsala län och ca 25 gymnasieskolor i Stockholms län som erbjuder VO: du kan se listor på gymnasieguiden.se/VO-Uppsala och på gymnasieguiden.se/gymnasium?VO-Sthlm

    Läs alla kommentarer