Dunia
    Hej, det är så här att jag har gått nu nästan i ett halvt år i samhälle programmet inriktning kriminologi. Men jag känner ingen motivation till att fortsätta plugga till det, dessutom är jag osäker på vad jag vill bli i framtiden. Jag är lite vilse och vet inte riktigt om jag skall byta program eller om det ens går? Min fråga är att kommer jag få börja om ett år i fall jag försöker ansöka till ett nytt program nu?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Dunia, om du söker till ett nytt program, som inte skiljer sig mycket från ditt nuvarande program och du får godkända betyg i slutet av åk1, kan du på det nya programmet bli "uppflyttad" till åk2 - om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program.

    Men, å andra sidan, vad är meningen att byta till ett program som liknar ditt program (det skulle i så fall vara Ekonomi eller Estetiska, inriktning estetik och media), om du inte trivs på ditt program.

    Om du inte trivs på ditt program, vill bör du i så fall byta till ett program som är mycket annorlunda än ditt nuvarande program- och i så fall behöver du gå om - från åk1 igen, just för att programmen är så olika.

    Det är många kurser som är exakt samma på alla gymnasieprogram - t.ex läser man svenska 1 och engelska 5 och idrott och hälsa 1 och man läse också historia, religionskunskap och naturkunskap samt samhällskunskap - på alla gymnasieprogram... men givetvis, finns det också stora skillnader mellan olika program.

    Mitt råd är att du pratar med syv på din skola, med din klasslärare/mentor och med kurator - och att du försöker ändå hänga med i skolan så gott det går... och att du gör ansökan till åk1 till hösten. Du kan vänta till slutet på omvalsperioden, men du måste se till att din ansökan kommer in i antagningssystemet senast sista dag i Omvalsperioden.

    Hälsningar

    Peter syv