Sarah123

    Hej! Jag funderar på att gå en yrkesutbildning inom it utbildningar men jag vet inte vilken. Några av utbildningarna jag funderar på är de nedanstående men skulle behöva lite hjälp med att skala ner dem. Det jag vill ha är ett flexibelt jobb så man kan kombinera familjeliv samt har goda framtidsutsikter. .NET-utvecklare Programutvecklare net. Systemutvecklare net. eller c/c++ Ux-designer Data analyst Data manager Fullstack IT och cybersäkerhetsspecialist Javautvecklare

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Att välja rätt utbildning inom DATA_IT kan spela stor roll för din framtida karriär. För att hjälpa dig att skala ner dina alternativ kan vi titta närmare på dina krav och preferenser:

    1. Flexibilitet: Du vill ha ett jobb som möjliggör en balans mellan arbetsliv och familjeliv.
    2. Goda framtidsutsikter: Du letar efter en bransch med växande efterfrågan och möjligheter till karriärutveckling.

    Med dessa kriterier i åtanke kan vi eliminera några alternativ och fokusera på de som bäst uppfyller dina behov:

    1. **.NET-utvecklare, Programutvecklare .NET, Systemutvecklare .NET eller C/C++:** Dessa yrken är inriktade på utveckling av mjukvara och system. De kan erbjuda flexibla arbetstider beroende på arbetsplatsen, men kräver oftast mer teknisk expertis och kan vara mer krävande vad gäller tid och engagemang. Dock finns det gott om möjligheter till jobb inom detta område och det är en bransch med goda framtidsutsikter. Kika gärna på yrkesbeskrivningar på www.framtid.se, exempel framtid.se/yrke/net-utvecklare

    2. **UX-designer:** Som UX-designer arbetar du med att skapa användarvänliga och intuitiva användargränssnitt för digitala produkter och tjänster. Detta är ofta ett mer kreativt och flexibelt alternativ, men det kan visa sig vara ganska svårt att hitta jobb utan erfarenhet och konkurrensen kan vara tuff. Titta gärna på Framtid.se/yrke-UX-designer

    3. **Data analyst och Data manager:** Dessa roller fokuserar på att analysera och hantera data för att dra slutsatser och fatta beslut. Det är ett område med ökande efterfrågan och möjligheter till flexibla arbetstider, särskilt med tanke på den växande mängden data som företag samlar in och behöver analysera.

    4. **IT och cybersäkerhetsspecialist:** Som IT och cybersäkerhetsspecialist arbetar du med att skydda organisationers data och informationssystem från cyberattacker och säkerhetsintrång. Det är ett område med stor efterfrågan och behov av specialiserad kompetens, vilket kan erbjuda goda karriärmöjligheter och flexibilitet.

    Att välja rätt utbildning är viktigt för din framtida karriär och livsstil. Ta dig tid att undersöka varje alternativ noggrant och överväg vilka som bäst passar dina intressen, färdigheter och mål. Du kan också ta hänsyn till arbetsmarknadens efterfrågan och framtidsutsikter för att göra ett välgrundat val.
    Nedan finner du några exempel på utbildningar:
    utbildning/ec-utbildning/CAD-konstruktör
    utbildning/agstu-ab-arbete-genom-studier/digitala-system-foer-fpga-teknik
    yhguiden.se/utbildning/kyh/it-saekerhetsanalytiker
    utbildning/it-hogskolan/net-cloud-developer
    yhguiden.se/utbildning/it-hogskolan/ux-design

    Studie- och yrkesvägledare