Anonym

    När jag skulle välja program för ett år sedan så var jag väldigt skoltrött och det i kombination med att jag ville gå med mina kompisar ledde till att jag valde det industritekniska programmet, trots att jag hade bra betyg. Jag är nu inne på andra terminen i årskurs ett och har kommit fram till att det inte är detta jag vill jobba med. Jag känner att jag inte vill slösa bort 2,5 år till på en utbildning jag inte kommer ha nytta av, utan jag vill byta till det naturvetenskapliga programmet, då jag senare vill utbilda mig till läkare. Jag vet att jag kan uppnå höga betyg bara jag pluggar, och har alltid haft enkelt för matte. Jag har även fått tillbaka min studiemotivation nu. Min fråga är, finns det möjlighet för mig att ta igen de kurser jag missat, som ingår i årskurs 1 på natur genom självstudier hemma eller liknande? Och isåfall, samtidigt uppnå höga betyg? Och sedan efter sommaren börja i årskurs 2 på natur? Jag vill helst inte behöva hoppa av nu och sedan börja natur i årskurs 1 med de som är ett år yngre. Jag vill inte gå kvar på industri då jag inte trivs i min klass, och jag kommer inte klara av att bara sitta hemma i 7 månader. Tack på förhand

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Den enda möjligheten (den finns i princip bara i teorin -inte i praktiken) för dig att börja i åk2 på naturvet programmet är om två villkor uppfylls samtidigt: 1. Att det finns ledig plats på NA och 2. Att du till nästa läsår kan inkomma med godkända betyg i alla de kurser som läses på NA i åk1. Om ingen ledig plats kommer att finnas på NA kan inte du tas in, pga rektor får inte sparka ut redan antagna elever för att ta in en ny elev.

    Du måste i så fall skaffa dig kunskaper genom självstudier och hitta var du kan göra prövningar; det är svårt att hitta var platser på prövningar finns bl a pga lärarbrist; varje prövningsförsök kostar 500kr; du kommer behöva göra minst 9 prövningar och detta samtidigt som du blir av med studiebidraget om du hoppar av gymnasiet ... Jag bedömer denna "planering" som omöjlig att genomföra i praktiken, känner inte till att någon har lyckats med det förut.

    Mitt råd är att du lägger in ansökan till åk 1 på NA till nästa år och att du under detta året gör ditt bästa och försöker få bra betyg och koncentrerar dig på matte, svenska och engelska -de kurser som läses på alla program; detta för att du ska kunna ta in de betygen du får på IN, ditt nuvarande program, in i examensbevis från NA.

    Du får givetvis fråga rektorer på NA programmet på många olika skolor men jag skulle inte höra det om jag var  i fina skor. Det är rektor som fattar beslut. Men jag kan inte tänka mig att någon rektor skulle säga Ja till ett sådant byte som du föreslår, det har i alla fall aldrig hänt förut.