Elili

    Hej! Jag läser ett 3-årigt program på högskolan. Jag har gått i banor om att söka ett annat program på samma högskola nu till vårterminen. Jag undrar om jag kan söka det nya programmet och tacka ja till det om jag kommer in,- utan att förlora min nuvarande plats på det programmet jag redan går? Jag vill alltså avsluta mina studier jag läser nu OM jag kommer in på det nya programmet, men vill inte bli av med min nuvarande plats under sökningsprocessen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har rätt att söka andra utbildningar eller söka jobb när du är mitt i en utbildning. Innan du tackar Ja till den nya utbildningen, om du får antagningsbesked ANTAGEN, samråd med utbildningsansvariga på din nuvarande utbildning ang. om du kan slutföra din nuvarande utbildning samtidigt som du påbörjar läsa på en annan utbildning. Om dina studier uppgår sammanlagt till max 150% av studietakt (t.ex en utbildning på heltid och en annan - på halvtid) så är det ofta helt OK att läsa (underförutsättningen av schemakrockar uteblir, så klart). Att läsa två stycken heltidsutbildningar samtidigt (även om det skulle vara så under endast en termin) är ganska ovanligt; framförallt har man inte tid att läsa så mycket (man behöver i så fall lägga ner 80 timmar per vecka på sina studier).
    Du får alltså söka till andra utbildningar. Se om du kommer in. Innan du tackar Ja, undersök om det är OK - med utbildningsansvariga på båda utbildningar, är mitt råd. Vi har tidigare "varit med om" att institutionerna motsatte sig mycket bestämt att låta studerande läsa flera utbildningar samtidigt (på grund av att det krockade i schemat och studernade uteblev från obligatoriska moment - eftersom den studerande inte kan klona sig och vara på två olika platser samtidigt).

    Studie- och yrkesvägledare