Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som regel, gäller följande:
    när man söker till utbildningar på Grundnivån (alltså utbildningar som ej kräver tidigare högskolestudier) då konkurrerar man med sina gymnasiala meriter och med resultatet från högskoleprovet och de tidigare avklarade högskolepoängen inte spelar roll. Sedan, när man blir ANTAGEN kan man ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och inväntar besked ang.om man kan hoppa över någon kurs eller kanske t o m över en hel termin på den nya utbildningen som man precis har kommit in på.
    Som undantag kan ibland ovanliga urvalsgrupper "dyka upp" som t.ex AU, alternativt urval där alla meriter kan spela roll. Se https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola -- just vad gäller AU så finns det rätt sällan men i så fall brukar speciella krav ställas, t.ex att man gör ansökan tidigare än den vanliga anmälningsperioden, kan också kraven finnas på att man har gjort högskoleprovet och t o m senast under föregående termin; man kan också bli kallad till tester och intervjuer... det är alltså rätt ovanligt och "speciellt". Varje lärosäte bestämmer självt om de ska "köra AU" inför nästa antagning eller inte. De flesta avstår (det är omständigt och dyrt att införa AU).
    Du kan läsa på utbildningens egen webbplats ang.hur antagning genomförs. Som regel är det på gymnasiala betyg och resultatet från högskoleprovet, men står det ngt om andra möjligheter, t.ex AU, så bestäm i så fall om du vill ansöka på det "ovanliga sättet" också; man kan söka i AU och samtidigt på de vanliga sätten.
    De som är experter i antagningsfrågorna är de som jobbar på Antagningsenheter vid lärosätena. Varje högskole och universitet har en sådan enhet eller "grupp" (antagningsgruppen) som också kan kallas för Antagningen eller ha ett annat namn men frågar man i telefonväxel efter "antagningsgruppen" så vet de vad du frågar efter; du kan ringa eller maila till "antagningsgruppen" på det lärosäte dig du vill komma in; de vet garanterat om ngt ovanligt sätt (förutom gymnasiala betyg och högskoleprovsresultatet) finns att söka på... Lycka till med din ansökan!

    Studie- och yrkesvägledare