Felicia
    Hej! Efter sommaren börjar jag tredje året på gymnasiet. För tillfället går jag sam beteende linjen men vill utbilda mig till läkare. Jag har inte den särskilds behörigheten som behövs och undrar därför om det är möjligt att exempelvis byta program sista året och få behörigheten utan att behöva läsa alla andra ämnen på natur programmet?
    Jag vill helst slippa komvux.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Felicia!

    Att byta till natur sista året på gymnasiet är svårt, eftersom eleverna på naturvetenskapsprogrammet har läst andra kurser än vad du har läst.
    T.ex när du har läst historia har eleverna på natur läst biologi osv. I åk 3 läser eleverna därför "fördjupningskurser" som du inte har läst.

    Så därför tror jag att det är lättare för dig att läsa upp betygen du saknar på komvux.

    Eller om du hellre vill läsa ett naturvetenskapligt basår så är det också en möjlighet.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare