Vagelis
    Hej
    Jag går på yrkesplugget i Bromma Fordons program. Jag är 17år och föddes 2001. Jag går på min andra år nu och jag bestämde mig att byta programm. Jag kom på att jag vill plugga IT och Datateknik istället och sen plugga vidare i universitet. Vad bör jag göra egentligen? Ska jag bytta till ett högskoleförberedande programm som tex. teknik eller komplettera senare efter att jag är klar med min nuvarande utbildning. Problemet är att jag saknar alla ännen som ger behörighet. Jag skulle uppskatta er hjälp och vägledning.
    Tack
    Mvh
    Vagelis

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kan t o m det året du fyller 19 år söka -på nytt-till gymnasiets åk1.

    Att byta program nu.... här är du beroende av plats som finns eller inte finns (ledig plats i åk1, om det är ett annat Program du vill byta till) däremot Inriktning på ditt nuvarande program kanske du kan byta utan att ”förlora” ett år.

    Efter gymnasiet borde det finnas möjlighet att komplettera för behörighet till högre studier.

    Ta reda på om ledig plats finns på den utbildningen du vill byta till. Om ingen plats finns, kan du tyvärr inte byta. Då är det bättre att fortsätta läsa på don nuvarande utbildning Eller byta till Arbete (om du kan få jobb).

    Studie- och yrkesvägledare
    Gäst SYV

    Hej Vagelis,
    jag håller med Millas svar - i stort sett. Kan du nu få arbete - kan du jobba och söka på nytt till åk1 till hösten 2019.

    Men du skriver att du inte har ämnen för behörighet: menar du att du inte är behörig till Teknikprogrammet? Från 1 juli 2019 kommer ett nytt IM- program /Programinriktat val/ starta... som jag förstår det, ska man kunna komma in även på högskoleförberedande gymnasieprogam med endast 6 godkända ämnen... alla detaljer är inte klara ännu, men kika gärna på gymnasieguiden.se/program/IM/programinriktat-val

    Exakt vad just för dig är bättre - att stanna och läsa klart på din nuvarande utbildning eller att byta (eller försöka byta) till en annan utbildning - är omöjligt att svara på endast utifrån din fråga; det är Du själv som måste bestämma vad som blir bäst för dig och fram tills du fyller 18 år är det också vårdnadshavare som kan bestämma rätt så mycket. Det är du som känner dig bäst av alla, det är du som vet bäst vad som passar dig. Någon annan kan endast peka på olika möjligheter, lyssna och ge råd - men det är du som måste fatta beslut om vad du vill göra!
    Lycka till!