donja
    Hejsan! Jag går mitt första år i ettan på gymnasiet, där läser jag samhälle. Det har snart gått en termin, men det är så att jag vill byta skola och läsa samhälle beteende istället. Min fråga är då om jag kan byta?
    • Liselotte : På SA borde man börja läsa Inriktningskurserna i åk2. Just nu läser man samma kurser på alla inriktningar - på SA, under åk1. Menar du att du vill byta skola under sommarlovet när du har fått betyg i åk1? Eller vill du byta nu, snarast?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Donja!
    Vad det gäller byte av skola, så är det Rektor på "den mottagande skolan" (det vill säga på den skola dit du vill byta) som får svara på. Om ingen plats finns, kan man inte byta.
    Om ledig plats finns, då tar rektor ställning till om det är OK att ta in en ny elev mitt i läsåret eller om rektorn svarar att du är välkommen men efter åk1, under sommarlovet kanske och kan börja läsa åk2 på den nya skolan.
    Att byta gymnasieskola är inte en rättighet.
    Det som är din rättighet är att göra en ny ansökan och upprepa ansökningsprocessen - till hösten 2016, konkurrera med dina grundskolebetyg och komma in på en ny skola och gå om åk1 i så fall.

    Du skriver att du vill läsa "samhälle beteende istället" - men inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet läses från åk2, dvs om du skulle byta nu, så är det samma kurser som du nu läser, som du kommer att läsa på den andra skolan också.

    Ställ fråga till rektor på den skola där du vill läsa (dit du vill byta, alltså). Glöm inte att dina föräldrar/vårdnadshavare måste godkänna byte (rektor kommer att tillfråga dem eftersom du ännu inte är myndig).

    Önskar dig lycka till!
    Hör av dig senare och berätta hur det går!
    Bästa hälsningar
    ANNA