Viking

    Hej!! Jag går restaurang men vill byta till natur för att tror att det är roligare och mer intressantare, Jag har 180 i merit, Jag har andra terminen nu och bor i Stockholm, Vad gör man???

    • Anna : Antagningsgränser (hur många merit- eller betygspoäng som ger plats på gymnasieutbildning) kan ändras ganska mycket från ett år till nästa. Tidigare antagningsstatistik ger viss "fingervisning" och det får du kika på om du vill. Vi råder dock att söka till en utbildningen man är mest intresserad av - i första hand och för övrigt ha många alternativ i sin gymnasieansökan.
    • : Tack
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Viking!
    Lägg in ansökan via gymnasieantagningen - du kan söka under val- eller omvalsperioden. Valperioden i Storstockholm pågår t o m 15 februari 2022 och omval kommer ske fr o m 19 april t o m 17 maj 2022.
    Sök till den skolan och det programmet du helst vill gå som ditt första (högst prioriterat) alternativ; och till de skolor och program som du ändå kan tänka dig att gå - i andra, tredje och så vidare hand. Du kan ha många alternativ i din gymnasieansökan.
    Du kommer behöva börja från 1-an (alltså från årskurs 1 till hösten och gå i 3 år på ett nytt program). Listan på gymnasieskolorna som finns i Stockholm ser du på gymnasieguiden.se/gymnasium?sthlm
    av de erbjuder NB följande skolorna: gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=NB
    Och NA - följande skolorna gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=NA
    Under resten av det här läsåret råder jag dig att göra ditt bästa och försöka lära dig så mycket du kan och få så många betyg du kan. Alla satta betyg gäller tillsvidare. Du kan mycket väl ha användning både för kunskaperna och för betygen senare i livet. Om du kommer in på en ny utbildning till hösten kan du när du får antagningsbesked bestämma dig om du vill stanna på din nuvarande utbildning och läsa år2 till hösten eller om du vill börja om på nytt på en ny utbildning och läsa i 3 år.
    Om du inte vill gå om - har du inte så mycket val för att du är då "bunden" till ditt program.Du kan i så fall försöka byta skola - efter år1 inför år2 (på sommarlovet) byta till samma program på en annan skola. Även här är det fördelaktigt för dig att lägga in ansökan via gymnasieantagningen. Om du blir antagen till en annan gymnasieskola men till samma program som du går nu och du kan uppvisa godkända betyg från årskurs 1, borde du bli uppflyttad till år 2 direkt. RL finns i Stockholm, enligt vad jag vet, på de här gymnasieskolorna: 3 st., se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?RL.

    Andra alternativ (förutom gymnasiet) - du kan söka jobb nu, direkt och om du får jobbet, kan du börja jobba. I Sverige får man jobba från det att man fyllt 13 år. Du kan också från den terminen under vilken du fyller 18 år börja på en folkhögskola. På Allmänna kurser på folkhögskolorna läser man mot Omdöme om grundläggande behörighet.
    Oavsett vad du beslutar att göra - lycka till med dina studier!

    • :

      Tack Daniel för kommentaren!! Tror du att jag kan byta den här terminen till natur och försöka hinna ikapp det som de gjorde i höstas? Jag går i 1:an nu

    • Daniel : nej, det tror jag inte. Det blir otroligt om någon rektor skulle ta in en ny elev från en annan utbildning mitt i läsåret. Du får givetvis fråga på de skolorna som du vill byta till. Hör av dig om du får ett positivt svar någonstans. Jag blir mycket förvånad om du skulle kunna byta nu. Det innebär mycket jobb för alla lärare att hjälpa en elev läsa ikapp redan efter att en månad har gått av läsåret, men nu har längre tid än halva läsåret har gått. Mitt svar är därför att du inte kan byta nu och att du bör söka till årskurs 1 via gymnasieantagningen - om du vill gå en annan utbildning på gymnasiet än den som du läser nu.
    • : Ok då vet jag.