Sanna
    Hejsan! Jag flyttade nyligen till Stockholm för att börja gymnasiet men det blev inte precis som jag hade tänkt mig. Funderar nu på att flytta hem till min hemstad och fortsätta min gymnasieutbildning där. Men jag har många funderar kring hur detta kommer att fungera?
    1) hur kontaktar man skolan för att kolla om det finns platser?
    om det nu finns det:
    2) kan man bytta mitt i ettan även om jag läser två kurser som dom inte läser i ettan på den skolan & de läser en kurs i ettan som jag inte läst ännu
    3) om jag väntar och byter till tvåan; hur påverkar detta kurserna? som sagt läser de naturkunskap (vilket jag inte gjort) och jag läser både geografi och musik vilket de inte gör?

    tack på förhand kära syv:ar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,

    att du inte läser exakt samma kurser gör inte så mycket; rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program och ditt examensbevis kommer att skilja sig en del från de övrigas innehåll i examensbeviset /det är ganska vanligt/.
    ************

    Ang. om det finns plats eller inte är det endast personal på gymnasieskolan som kan svara /rektor är den personen som garanterat vet om det finns plats/.

    Beroende på vad som har hänt.. kan utbildningsförvaltningen i din "hemkommun" dvs där du är folkbokförd "tvinga in dig" på en /i första hand/ kommunal gymnasieskola som en "extraelev", även om platsen egentligen inte finns. Det är ett undantag men inte omöjligt.
    _____________

    Mina råd är att du ber dina vårdnadshavare kontakta utbildningsförvaltningen i din kommun där du är folkbokförd, berätta vad som har hänt och be dem om hjälp.
    Samtidigt kan du och/eller dina vårdnadshavare skicka en fråga /t.ex per E-post/ tilla alla de gymnasieskolorna dit du vill byta med frågan om ledig plats på ett visst program finns. Kanske går det t o m byta till ett annat program som "liknar" ditt program.
    Ännu ett alternativ är att be att du blir inskriven på IM, individuellt alternativ och "inväntar" under resten av detta läsåret - för att söka till åk1 till nästa år. Det är ett Undantag men din hemkommun kan göra så. På IM, individuellt alternativ>> kan du t.ex gå på "helpraktik" under resten av läsåret. Du blir inskriven på gymnasiet och har rätt till Studiehjälpen från CSN och du kan testa vara på olika arbetsplatser (på praktik).
    Jag kan inte lova att det blir så; jag vet inte ens om du tycker det är en bra idé... jag bara skriver ner alla de olika alternativ som över huvudet taget kan finnas.
    Du får också söka jobb /svårt att få/ men i Sverige får man jobba från 13 år. Skulle du få jobb, kan du jobba fram till nästa höst och börja åk1 från hösten i din hemstad.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej Anna. Jag vill absolut inte börja arbeta eller börja ettan till hösten utan vill fortsätta min utbildning som jag redan håller på med. Går det inte att bara ändra folkbokföring och börja på den skola som jag vill (på samma program jag läser nu - samhälle) om det finns plats?
    • Anna : Om det finns plats och rektor tar in dig - ja. Då kan du börja på skolan från den dagen då rektor fattar beslut att ta in dig. Lycka till! Vi håller tummarna! :) Hör av dig sen och berätta hur det går!