Joel
    Min kompis vill byta skola och då flytta hemifrån med mig till Linköping, eftersom hon verkligen inte trivs här. Hon är lite utstött och har alltid varit det, hon åker buss runt 2 timmar om dagen och är bara extremt trött på skolan och allt. Otrivseln påverkar hennes betyg ganska radikalt och när vi gick till SYV på skolan sa hon att det är bättre att stå ut resten av skolan tills gymnasiet för att det är besvärligt att byta. Men om hon verkligen inte trivs borde det väl gå att byta

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joel,

    det är mycket tråkigt att din kompis inte trivs. Varför åker hon buss 2 timmar om dagen? Ligger hennes grundskola så pass långt ifrån hennes bostad?

    Jag antar att din kompis är under 18 år, dvs inte myndig. Det är i så fall hennes vårdnadshavare /som ofta är föräldrar men kan vara andra vuxna också ibland../ som bestämmer var hon bor och vilken skola som hon går i. Så, det är i första hand med hennes föräldrar som man bör prata om det.

    SYV-en på skolan kan inte göra någonting som går emot vårdnadshavarens vilja. Om svåra sociala förhållanden finns "med i bilden" kan man vända sig till Socialtjänsten i den kommunen där din kompis är folkbokförd. Kurator på skolan kan hjälpa i kontakter med socialtjänsten.

    Att elever som går i grundskola inte bor hemma hos en vårdnadshavare är mycket ovanligt. Det finns exempel på när de inte gör det - men det är i så fall i Familjehem eller på de speciella boenden och oftast med vårdnadshavarens samtycke, som Socialtjänsten "placerar" ungdomar. Att en ungdom blir "placerad" någonstans emot vårdnadshavarens vilja är extremt ovanligt och förekommer endast i mycket speciella fall.

    Att bo ihop med sin kompis, som inte heller är myndig, - för det krävs vårdnadshavarens samtycke. Vårdnadshavare bör i så fall också ta på sig den ekonomiska ansvaret för alla kostnader som en sådan lösning medför.

    SYV på skolan kan inte göra någonting mer än att ge råd att vänta och hoppas att det blir bättre; eller att prata med vårdnadshavare och försöka komma överens om en lösning.
    Mitt råd är att prata med skolans kurator. Om kurator anser att situationen är ganska allvarlig, kan hen förmedla kontakt till Socialtjänsten.
    Grundskola kan också kalla till ett möte med eleven, vårdnadshavare och andra "intresserade" - för att försöka komma fram till vad som är bäst för eleven och vad som kan göras inom "lagens ramar". "Bottom line" är att som icke-myndig bestämmer man inte själv var man bor, utan det gör vårdnadshavare. Så är det enligt de svenska lagarna.

    Jag har inga stora förhoppningar att du blir nöjd med mitt svar, men kan tyvärr inte ge ett annat svar.

    Det absolut bästa rådet som jag kan ge är att försöka Komma överens med vårdnadshavarna för att gå emot deras vilja brukar inte resultera i en situation som blir bra för eleven. Föräldrarna/vårdnadshavare vill elevernas/ungdomarnas bästa. De har också livserfarenhet samt ekonomiska resurser som ungdomar inte har. Och de har också lagar på sin sida... :(

    Att gå emot deras vilja blir därför en "ojämn kamp" som är näst till omöjligt att vinna. :(

    Bästa hälsningar och lycka till - hälsa din kompis från oss på Fråga SYV, säg att vi lovar att hålla tummarna för att det ska gå bra för henne!

    ANNA