melis
    Hej! Jag undrar om & hur det fungerar att byta stad när man kommit in på uni?
    Jag vill nämligen läsa läkarprogrammet på Göteborgs universitet men om jag kommer in på Örebros universitet (pga lägre snitt), kan jag byta till göteborgs uni efter någon termin? finns det garanti på det?

    tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melis,
    det finns ingen garanti på att kunna byta stad (lärosäte). Om du söker till Örebro Universitet, måste du i princip vara beredd att läsa hela utbildningen där. Sedan kan du givetvis kontakta GU, Göteborgs universitet och fråga om någon ledig plats finns - ex. om någon har hoppat av efter några månader eller efter första året... men - även om någon eller några platser blir lediga, så är det inte alls säkert att just du kommer att kunna byta; detta för att konkurrens om de få lediga platser kan uppstå och bli rätt hård (det kan finnas flera som har tänkt byta till GU, kanske...).
    Bästa hälsningar
    ANNA