Anonym
    Hej!

    Jag har precis börjat på gymnasiet och jag började på teknik. Efter en vecka så kände jag att jag inte gillade teknik och då ville jag byta till ekonomi och det fick jag men nu känner jag att jag kanske vill byta tillbaka till teknik igen och jag undrar om det kommer vara svårt att komma ikapp med allt som dem gjort?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Darko,

    första steget för dig nu är att få reda på om det fortfarande finns Iedig pIats på Teknikprogrammet. När du bytte från TE, lämnade du din plats "till förfogande", som det heter, dvs den var inte Iängre reserverad för dig. Det är därför möjIigt att den pIatsen inte är Iedig, utan upptagen av en annan eIev, som fick komma från Reserv, eIIer som bytte från en annan skoIa eIIer från ett annat program.

    Du måste därför först fråga Rektor på Teknikprogrammet, om de har Iedig pIats. Har de inte det, kan man tyvärr inte byta.

    Om de har pIats på TE, fråga om Rektor tar in en eIev från ett annat program än Naturvetenskapsprogrammet, d v s från ett program, där det Iäses "mindre matte", (Iättare mattekurs och i Iångsammare takt, vilket det gör på Ekonomiprogrammet).

    Just Matte + också Fysik och Kemi kan bli problematiskt att läsa ikapp. För man läser inte fysik & kemi på EK. Och matte läser man på EK en enklare kurs & långsammare än på TE.

    Men om rektor beslutar att ta in dig, åtar sig skolan att ge dig viss handledning & hjälp med att komma ikapp.

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag har plats till att komma in igen om jag vill men det är just det här med att komma ikapp. Det är det som kan bli väldigt svårt.
    • Julia : Finns det någon speciell anledning varför du vill byta tillbaka?
    • : Jag känner inte att jag trivs på ekonomi för det är inte hur jag är som person och vad jag är intresserad av. Mitt största intresse är ju datorer och sånt. Jag trodde att jag skulle gilla det mer på dem andra linjerna men nu när jag har känt hur båda är så tror jag att jag kommer att uppskatta teknik mycket mer.
    • Anna : Om du tror att teknikprogrammet passar dig bättre, är det i så faII bra att byta så fort som möjligt, innan de hinner för mycket inom kurserna som du idag inte läser.
    Läs alla kommentarer