Em

    Hej! Jag fyller 20 till våren och efter mycket funderande har jag fastnat för behandlings-utbildningarna. Alltså behandlingspedagog/assistent och liknande. Har läst och sökt lite och sett flera varningar om att flera arbetsplatser inte tar emot någon som är under 25år inom denna yrkeskategori, vilket kan bli ett hinder under utbildningen som jag förstått det. Däremot ju mer jag läser om detta yrke desto mer känner jag att det är något för mig och att jag verkligen kan se mig själv jobba med detta i framtiden. Dock känns det en aning hopplöst och omöjligt att jag som 20 åring skulle lyckas speciellt bra med min utbildning om man anses vara för ung/ ha för lite livserfarenhet. Vill gärna söka inför höst 2020. Borde jag ändra mina tankar, komma på något annat att syssla med/studera tills jag är närmare i ålder eller ska jag satsa på utbildningen trots att jobb möjligheterna är begränsade. Är man för ung för att söka till behandlingspedagog/assistent som 20 åring? Har ni SYV något bättre att flika in som tips? Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, du kan söka alla de yh som du är intresserad av, men det är möjligt att du ej blir Antagen. De utbildningsansvariga vet vad som krävs för att kunna t.ex få praktikplats under deras yh och vilka utsikter du kommer ha på arbetsmarknaden efter genomgången utbildning.

    Tips! Fråga på de arbetsplatser där du efter yh vill jobba, om de skulle ta dig på praktik under yh-utbildningen. Det handlar om Livserfarenhet och personlig mognad som ofta kommer med åren.... Och jag kan på sätt och vis förstå varför arbetsgivare agerar som de gör, men, å andra sidan kan man vara mer mogen och erfaren som 20-åring än en annan som är 50 år.

    Praktikplats under yh-utb får man oftast hitta själv, i vilket fall, så det är absolut inte fel att fråga runt på arbetsplatserna... Och om du på ngn arbetsplats får ett Ja till praktik och till ev senare anställning, är det ett bra argument att ta upp, när du söker till utbildningen. Lycka till!