Alex
    Hej! Jag är 18 och fyller 19 i Juni, tar studenten snart och har gått 3 år på samhällsprogrammet! Dock är jag inte godkänd i alla ämnen som behövs för att gå vidare utan jag ska läsa in kurser ett s.k fjärde år. Men jag känner att jag vill andra sker i livet och funderar på andra utbildningar/linjer och så. Så min fråga är om jag fortfarande kan söka in någon annanstans och börja från början genom att läsa 3 år, en linje/inriktning, osv eller hur ser det ut? (?)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex!

    Vill du gå om hela gymnasiet igen - åk1, 2 och 3 - men på ett annat program?

    Enligt din ålder, så är du inte för gammal för det än. Men det finns också en regel om att om man har gått på gymnasiet i 3 år, så är det sedan Komvux man får läsa inom. Dock i ditt fall när din utbildning är upplagd på fyra, så är du inte färdig med gymnasiet ännu... om jag förstår det rätt.

    Det är en ovanlig situation som du beskriver. Det är ett undantag: att din utbildning är upplagd på fyra år i stället för tre år.

    Ännu en annan "aspekt" i detta är att valpreioden till gymnasiet (Gymnasieval) är slut i alla län och du, om jag förstår dig rätt, så har inte du sökt någon ny utbildning på gymnasiet. Och i så fall skulle du bara kunna komma in där det finns lediga (tomma) platser, dvs där antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser.

    För att snarast möjligt bringa klarhet i situationen, råder jag dig gå in på http://antagningskanslier.se/ och hitta rätt antagningskansli, dvs det kansliet som tar hand om gymnasieantagningen i din stad (där du är folkbokförd). Kontakta sedan antagningskansliet och fråga var det finns lediga platser (där antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser). Om det finns ledig plats på någon utbildning som du är intresserad av, fråga i så fall om hur du gör en "sen ansökan" (med "sen ansökan" menar man ansökan senare än sista dag i ansökningsperioden). I vissa län kan man göra sen ansökan på hemsidan, medans i andra är det papperblankett som gäller.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA