Anna-Ida

    Hej! För mig har det alltid varit min största dröm att komma in på psykolog i Uppsala. Jag sökte in denna termin men kom inte in, men kom in på psykolog på ett annat universitet så valde att ta den platsen för att åtminstone ha en "fot inne". Nu är det så att jag funderar på att plugga upp mina betyg under sommaren för att sedan söka till Uppsala nästa vårtermin. Jag undrar därför hur det fungerar när man söker in till en utbildning som man redan har läst en del av på ett annat universitet. Jag har läst om att man ibland kan tillgodoräkna de kurser man redan har läst, om det universitetet man söker in till godkänner det. Men jag undrar hur det fungerar när man söker in till utbildningen? Söker man då i samma urvalsgrupp som alla andra BII eller räknas man in i en annan urvalsgrupp med andra som har läst en del av utbildningen men på ett annat universitet? Eller har alla universitet olika regler gällande det? Och kan man söka en in till en utbildning på ett annat universitet samtidigt som man behåller den platsen man har på det nuvarande universitetet? Tack på förhand för svar Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, du får söka till vilka utbildningar du vill när du läser en utbildning. Sedan får du se om du kommer in på den "nya utbildningen" och kan därefter bestämma vad du vill göra...
    Vad gäller om man vill "byta ort", alltså läsa samma utbildning i en annan stad, så finns det dels ansökan till "senare del av programmet" men man kan alltid söka "på vanligt sätt" genom att konkurrera med sina gymnasiala meriter eller med resultatet från högskoleprovet. Ansökan till "senare del av programmet" öppnas om platserna befrias genom avhopp och lärosätet vill få in nya studerande som kan hoppa in i "senare terminer" och i så fall behöver man uppvisa godkända betyg från kurser som ingår i samma utbildning som man vill hoppa in i... mer information om det kan du se på utbildningens egen hemsida eller fråga personal på den utbildningen.
    Vad gäller att söka "på vanligt sätt" i betygsgruppen/grupper och/elller i HP-urvalet, då konkurrerar du med dina gymnasiala meriter och/eller med resultatet från högskoleprovet och i så fall spelar det ingen roll att du redan läser samma utbildning på annan ort. Om du kommer in, ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar om du blir "uppflyttad" till någon "senare termin" - här beror det på vilka godkända betyg från samma utbildning du har.

    Studie- och yrkesvägledare