liteförvirrad

    Hej! Undrar om man kan byta från Luleå till Lund när man läser civilingenjör utan att behöva göra om vissa kurser eller börja om. Hur stor sannolikhet är det att man får bytt? Om man går andra terminen i Luleå. Inga betyg är satta än men säg att man är godkänd i allt är oproblematisk och har bra närvaro (om det spelar roll?) hur lätt är det att få bytt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    för att kunna "hoppa in" i "senare del av programmet" måste någon ledig plats finnas (på det programmet dit du vill hoppa in) - fråga studievägledare på den institutionen på Lunds universitet om de har eller kommer att ha några lediga platser. Om ingen ledig plats finns, då kan man inte byta.
    Om någon ledig plats finns, då kan institutionen "tillsätta den platsen" men ofta uppstår det konkurrens - det brukar finnas några olika studerande som vill "hoppa in" på en plats (eller på varje plats). Säg att det finns 3 lediga platser men 10 personer som vill komma in. Då måste urval göras. På exakt vilka grunder urval i detta fallet görs kan jag tyvärr inte redogöra för (jobbar inte med de frågorna); min bästa gissning är att i första hand kommer hen antas vars utbildningsplan stämmer bäst (alltså hen som fått godkända betyg i exakt samma kurser som är avklarade av de studerande på det programmet i vilket hen vill hoppa in i...).
    Den säkraste vägen är att söka till programmet "på vanligt sätt" (konkurrera med sitt meritvärde och/eller med resultatet från högskoleprovet). Om du kommer in genom konkurrens på ditt meritvärde eller i HP-urvalet, på resultatet från högskoleprovet in i termin 1 men du har godkända betyg från första året på samma program från ett annat universitet, ansöker om du om tillgodoräknande av tidigare utbildning och chansen är stor att du blir "uppflyttad" till år2 inom programmet.
    Du kan både söka via www.antagning.se och konkurrera med ditt meritvärde och/eller med resultatet från högskoleprovet och samtidigt undersöka om ngn ledig plats finns eller kommer att finnas i senare del av programmet (detta gör du genom att ta kontakt med de utbildningsansvariga på den institutionen där utbildningen ges).

    Studie- och yrkesvägledare