Hej

    Hej. Jag läste naturvetenskap på gymnasiet, vilket innebär att jag läste matte 2c. Finns det möjlighet att jag läser 2a, får ett högre betyg och kan byta ut det mot 2c? Eller ska jag göra en prövning i matte 2c för att höja mig?

    • Hej : Hej. Om jag får samma betyg i matte 2a som i 2c kommer jag prövas i BII då?
    • Milla : Nej, du måste genom en komplettering HÖJA ditt meritvärde, för att prövas - med det högre meritvärde - i BII, kompletteringsgruppen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du får högre betyg i matematik 2a (eller 2b) än du i ditt examensbevis har i matte 2c, då kommer ditt snittbetyg i kompletteringsgruppen bli högre. Betyget i matte 2a, eller 2b kommer i så fall räknas in i stället för betyget i matte 2c. Men i dokumentet Examensbevis kommer ingenting att ändras. Du skickar/laddar både ditt examensbevis och det nya betyget i matte 2a (eller 2c) på www.antagning.se när du söker till en svensk universitet och du kommer prövas både i BI (med det lägre meritvärde) och i BII - med det högre.
    Om du i matematik 1c har lägre betyg än A, kan du höja det betyget genom prövning i matematik 1a. Och om du har lägre än A i matte 3c, kan du höja genom prövning i matte 3b.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Hej : Hej. Om jag får samma betyg i matte 2a som i 2c kommer jag prövas i BII då?
    • Milla : Nej, du måste genom en komplettering HÖJA ditt meritvärde, för att prövas - med det högre meritvärde - i BII, kompletteringsgruppen.