lunaaa

    Hej, jag har examensbevis och har läst matematik 2c och 3c på komvux, fick E i 2c och F på matte 3c. Jag vill gå ett program där jag inte behöver matte c utan där det räcker med matte A, kan jag byta ut och läsa matte 123 A på komvux och ”byta ut” så jag får betygen från matte A istället för betygen för matte C, då kan jag både få godkänt i matte 3(A) och även höja mitt meritvärde då matten drar ner det oerhört mycket. Om inte det går på komvux, kan prövningar ersätta istället? Läste någon liknande tråd där ni hade svarat att antagning tar ”det bättre betyget” om man har flera olika mattekurser, så att jag då om jag får C i någon matte A kurs, byter ut mitt E från matte C kursen och på så sätt höjer mitt merit samtidigt som jag kan få godkänt i ma3?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver "jag har examensbevis och har läst matematik 2c och 3c på komvux" men jag vet inte om kurserna matematik 2c och 3c INGÅR INOM DITT EXAMENSBEVIS eller om du fick Examensbevis på gymnasiet där de kurserna inte ingår (eller ingår med icke-godkända betyg) och sedan läste de kurserna på komvux. Du måste förklara kring det, annars är det helt omöjligt att ge dig rätt svar på din fråga.
    Svara på frågorna:
    - har du fått Examensbevis när du gick ut gymnasiet? Om kraven för examensbevis från gymnasiet se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    - har du fått Examensbevis från komvux?
    Ingår en eller båda kurserna i ditt examensbevis?
    **
    Allmänt gäller - på nivå 3 finns inom gymnasiematte endast två kurser: matematik 3b och 3c. kursen matte 3b är mer inriktad på ekonomi och 3c - på naturvetenskap/teknik.
    Om du inte vill eller kan svara på frågorna (ovan) boka tid med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; ta med dig alla dina betyg; så får ni tillsammans reda ut situationen; om komvux-SYV inte kan svara direkt, får hen ta hjälp av betygsexperter.

    Studie- och yrkesvägledare
    • lunaaaa :

      Hej, det krånglade att komma in på kontot så skapade ett nytt! Tack för så snabbt svar, jag förstår att jag var lite otydlig. Läste Natur-sam så matte C ingick i mitt program, fick då E i matte 1c sedan F i 2c och 3c. Matematik 2c fick jag sedan läsa om på komvux där jag fick betyget E istället, likaså lästa jag matematik 3c åter en gång men nådde inte riktigt upp till godkänt. Jag fick när jag tog studenten 2020 inte gymnasieexamen utan fick ”examensbeviset” från komvux istället efter att ha kompletterat och läst 4 kurser där istället. Är det möjligt för mig att göra prövning i / läsa matte 1&2 A samt 3b på komvux för att ”ersätta” c kurserna? Mattekurserna drar ner mitt merit oerhört mycket och jag behöver inte matten på utbildningen jag vill söka! Tack på förhand!

    • Milla :

      Du har Examensbevis, och det är så att inget i examensbeviset kan ändras. Du kan dock göra prövningar i matte 1a, 2a och 3b och de högre betyget kommer räknas in i stället för de lägre betygen när du prövas i BII, kompletteringsgruppen. I BI, direktgruppen, kommer du fortfarande prövas med det lägre meritvärde (som är uträknat på de betygen som ingår i ditt examensbevis); du prövas samtidigt i BII (kompletteringsgruppen) med det högre meritvärde - om du får högre betyg i mattekurserna. tips! sök läsa matematik 3b på komvux; du har ju F i matte på nivå3, så komvux bör ge dig plats på kursen matte 3b. Och efter att du läst den kursen (även om du inte får godkänt betyg... ) så söker du anmäla dig till prövningar i matte 1a och 2a och även i 3b (om du ej genom en komvux-kurs får godkänt betyg).

    • lunaaaa : Okej, vad skönt att höra att jag inte behöver göra prövningar i c-spåret! Tack så mycket för hjälpen!!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    • lunaaaa : Hej, kom på ytterligare en fråga! Om jag skulle söka en utbildning som kräver matte 3b och jag läst 1a, 2a och 3b som vi sa utöver mina tidigare c-spårs kurser, är det fortfarande matte a betygen som räknas med (förutsatt att de är högre) :)
    • Milla : Ja, om man har flera betyg i "samma kurs" gäller det högre betyget. Matematik 1a, 1b och 1c anses i detta sammanhang vara "samma kurs"; och detsamma gäller matematik 2a, 2b och 2c (som också är "samma kurs"). Och om utbildning du söker till kräver godkänt betyg i matte 3b, då bör du ha det betyget + för grundläggande behörighet måste man ha godkänt betyg i matte 1. Att ha betyg i matte 2 är i det här situationen inte ett generellt krav men det kan krävas för att kunna få ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux... och kunna påvisa att man har grundläggande behörighet.
    Läs alla kommentarer