Elev

    Hur funkar det pluggar på komvux barn och fritidsprogrammet har pluggat halva tiden av utbildning, men börjar känna nu att jag vill byta! Kan jag avbryta på den skolan jag är på nu och byta till Transport tex eller hur funkar detta?

    ska nämligen plugga barn och fritid påbyggnad fram till juni 2024 egentligen. Men vill byta till transport om jag byter är start mars 2024 och söktid nu i december.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker du får göra ansökan men (så länge) fortsätter läsa på den utbildningen där du läser nu. Du får först se om du kommer in, blir antagen till den andra utbildningen. Du får också gärna samråda med SYV-en på komvux. Det är ju inte förbjudet att hoppa av vilken utbildning som helst (förutom grundskola som är en obligatorisk skolform), men jag tänker här på några saker som t.ex
    - din försörjning; får du några pengar för att du studerar?
    - är ditt mål att få ut Examensbevis från komvux eller har du andra mål? t.ex kan huvudmålet vara att få jobb och i så fall inom vilket yrke vill du få jobb?

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Ja jag får CSN, och jag har väldigt mycket veckor kvar för CSN, och om jag väljer den andra utbildningen är den antligen på 24 eller 31 veckor och jag har mer än 55v kvar för CSN. Klart jag vill ju arbeta och helst få en fastanställning. Och jaa vill ha ett examensbevis! :) Vill nog vara inom transport. När jag sökte barn och fritidsprogrammet så hade jag inte körkort och var inte 21 då vilket jag har och är nu. Därav skulle jag gärna vilja byta.
    • Milla :

      Jag frågade om "pengarna för studier" för att CSN kommer kräva att du uppvisar godkända betyg för den tiden du fick studiemedel för (och det i tillräcklig omfattning). Vid byte av utbildning måste du ansöka om studiemedel på nytt och då tittar CSN om du har fått godkända betyg under tiden du senast fick studiemedel för. Om du avbryter dina studier mitt i kurserna och inte får godkända betyg i kurserna, då riskerar du att inte uppfylla kravet på tillfredsställande studieresultat och då nekar CSN dig studiemedel för den nya utbildningen, så det är det jag tänker på. Samråd med de som jobbar på CSN. Allmänt gäller: det är fördelaktigt för dig att slutföra kurserna och få godkända betyg i dem och det av olika anledningar, bland annat för att påvisa för CSN att du har uppnått tillräckliga studieresultat. ... den andra frågan om att ta examen från komvux med inriktning Transport. Du får gärna söka till yrkesförare-utbildningen men det finns ju inga garantier på att du kommer att antas. Att du är 21 år och har körkort gör att du kommer att erbjudas körtest där läraren tittar på hur säker förare du är. Att endast ha fått körkort räcker inte. Du kanske, dessutom, har ditt körkort "på prov" (det har man de 2 första åren efter det att man fick sitt körkort). Och du kanske inte blir bedömd som behörig till yrkesförarutbildningen tills det har gått 2 år och du har ditt körkort "på riktigt" (ej på prov). Jag är inte expert på just det område men, oavsett om man är "väldigt behörig" och har massa meriter, så kan man inte bli säker på att bli antagen till någon utbildning (förutom grundskoleutbildning - grundskola är obligatorisk skolform och gymnasiet är inte det...). Jag vet dock att många som gör test inför yrkesförarutbildningen (en Obligatorisk test) blir nekade plats på utbildningen med motiveringen att de är icke-tillräckligt "säkra" förare och måste skaffa sig omfattande körvana innan de kan bli antagna till en yrkesförarutbildning på komvux.