Jack
    Hejsan!
    Jag ska börja i åk 2 och som individuella valde jag SA1a2+NA1a2(50 poängs kurser) och om jag inte skulle får det som som kurs och då vill jag har en annan kurs om inte jag har valt som 2:a eller 3:dj val , kan jag får den kursen istället för 2:a eller 3dj val?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jack!

    inom Individuellt val,200 poäng, får man läsa vilka som helst gymnasiala kurser. Vilka kurser just DIN SKOLA kan erbjuda - vet inte vi här på Fråga SYV, tyvärr. Den frågan måste du ta upp med SYV på din gymnasieskola.

    Det är möjligt att hen är på semester nu, men du kan skicka epost och du får svar när din SYV har möjlighet att svara.

    Vi hoppas du får välja de kurser som du önskar! Trevlig sommar!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket!
    • : Kan man har individuellt val 3 år eller gäller det bara i 2 år eftersom det är 200 poäng?
    • Anna : Det är olika vad olika gymnasieskolor erbjuder och hur de lägger upp det där med Individuellt val. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jack!

    Det som är strikt reglerat på alla nationella svenska gymnasieprogram är det TOTALA antalet undervisningstimmar, som mäts i poäng.

    Olika gymnasieskolor kan lägga upp det lite olika, dock.

    Oftast är upplägget sådan att eleverna läser 100 poäng ind.val i åk2 och 100 p. - i åk3. Detta för att de flesta kurser är på 100 p. Men det finns kuser som är på 150 p. - och man kan faktiskt läsa fyra stycken 50 poängskurser inom individ.val - och då kan man kanse läsa en 50 p. kurs under åk1 och en - under åk2 och två stycken - under åk3.

    Sedan finns det kurser som är större, t.ex Fysik 1a - som är på 150 p. Det finns också några kurser på yrkesprogram som är på 200 poäng och då läser man en sådan stor yrkeskurs inom Individuellt val - kanske under åk2 och 3 eller vara under åk3... det är också lite beroende på tillgång till lärare och lokaler samt hur många elever som valde läsa den kursen.

    Det är, alltså, en fråga till den "aktuella gymnasieskolan" - vilka kurser som de kan erbjuda inom Individuellt val (och även inom Programfördjupningen) och under vilka årskurser de kurser kan läsas av dig som elev.

    Trevlig sommar!

    ANNA