meriterlalala

    Hej, Jag har läst Ma4 som uttökad kurs då jag går Natur med samhälles inriktning. Jag har totalt läst 2600 poäng. Jag fick A i Ma4 men inte i Biologi 2, biologi 2 är inte ett programgemensamt ämne för natur så jag undrar ifall jag skulle kunna byta Ma4 mot Biologi 2. Jag vill försöka maxa mitt snittvärde så mycket som möjligt. Den utbilding jag vill söka kräver inte Ma 4 eller Bio 2.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du söker till en utbildning som inte kräver biologi 2 (för särskild behörighet) då skulle du vinna på att ha det lägre betyget som U-kurs i ditt examensbevis. U-kursen (betyget i den) räknas inte in om kursen ej krävs för behörighet och inte heller ger meritpoäng; biologi2 ger ju inte några meritpoäng. Så, svar - Ja! du skulle höja ditt snittbetyg (jämförelsetal) och med det även ditt meritvärde om du i stället för matte 4 där du har A, hade biologi 2 (betyget C) som U-kurs. Skillnad i ditt meritvärde på grund av den ändringen skulle vara "plus-minus cirka 0.2".
    Men... skolverkets rekommendation är att utfärda examensbevis enligt vad som står i elevens individuella studieplanen och ej i efterhand ändra för att höja elevens meritvärde. Om din skola lyder skolverkets rekommendationer eller inte, kan jag inte svara om.
    Det är alltså inte din rättighet att kräva att din gymnasieskola ändrar vilken kurs som du i ditt examensbevis kommer att ha som U-kurs (utökat program).

    Studie- och yrkesvägledare
    • meriterlalala :

      Hej!

      Så det är alltså möjligt för mig att byta Ma4 mot Biologi 2, även fast bio 2 är en inriktningskurs? Går det att göra samma byte mot fysik 1 eller kemi 1? Jag har även läst sociologi som individuellt val, kan jag byta sociologin mot några av mina "sämre" kurser, ex ma1, ma2, idrott 1, eng 7?

    • Milla :

      Du har i din fråga uppgett att du läser " Natur med samhälles inriktning ", alltså tolkar jag det som NA/inriktning "Sam", och i den nationella inritningen ingår ju inte biologi 2 eller matematik 4, vilket man kan se i programplanen för NA>>
      Obligatoriska kurser måste ingå inom examensbevisets 2500poäng. Och ma1, ma2, idrott 1 - är alla Obligatoriska kurser (de kan, alltså, inte bli utökade). Sociologi och Eng7 kan ingå i examensbeviset som U-kurser (utökat program) men eng7 ger ju i de flesta fallen Meritpoäng och då kommer även betyget i eng7 ändå räknas in i ditt snitt/jämförelsetal (även om kursen är i ditt examensbevis en U-kurs). Om meritpoängen läs på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    • meriterlalala :

      Jag förstår, i programplanen är både ma4 och bio 2 under "inriktningskurser", därför borde det vara möjligt att byta dem? Om jag förstått rätt. Så det går alltså inte att byta obligatoriska och programgemensamma kurser?

    • Milla :

      Du uppgav att du läser inriktning "natur-och-samhälle" och i den nationella inriktningar ingår inte matte 4 och biologi 2. Det är ju viktigt att veta vilken nationell inriktning du läser. Att de kurserna ingår i en annan inriktning, inte den inriktning som du läser, spelar för dig ingen roll (för att du läser ju inte den inriktningen ju...). Programstruktur som måste följas för att uppfylla kraven för examen från gymnasiet ser du längst ner i programplanen som jag länkade till... Alla kurser under "gymnasie-gemensamt" + Alla kurser INOM EN AV NATIONELLA INRIKTNINGAR + tillräckligt antal poäng från kurser som just på det programmet (i ditt fall NA) ingår i listan på vilka kurser som får läsas som Programfördjupning + 200 poäng vilka kurser som helst (individuellt val) + godkänt betyg i gymnasiearbete (det blir 2500poäng). Har man fler betyg än i 2500p., så bör det stå i elevens Individuella Studieplanen vilka kurser som kommer att läsas som U-kurser (utökat program); det är innan en kurs påbörjas som eleven ska veta att just den kursen kommer han läsa som U-kurs, det säger skolverket.
      Om din skola inte följer skolverkets rekommendationer, får stå för din skola; i så fall vet SYV-en på din skola vilka kurser som får bli U-kurser och vilka som inte kan bli det (på grund av att de är obligatoriska för ditt program och din nationell inriktning).

    • Milla : Hej!
    • meriterlalala : Hej, tack för svar. Jag har nu kontaktat skolans ledning och syv, de säger att detta inte går eftersom biologi 2 är en inriktnings kurs. De är öppna för att göra bytet om det skulle vara tillåtet... Vad gäller? Finns det något jag kan säga eller hänvisa dem till för att övertyga dem om att det är tillåtet?
    • Milla :

      OM DU LÄSER INRIKTNING "SAMHÄLLE" PÅ NA, DÅ ÄR BIOLOGI 2 INTE EN INRIKTNINGSKURS FÖR DIG, FÖR ATT DET ÄR INRIKTNINGSKURS PÅ DEN ANDRA INRIKTNINGEN "NATURVETENSKAP". FÖR DIG ÄR BIOLOGI 2 EN VALBAR KURS. JAG VET INTE OM DU - I FALL BIOLOGI 2 SKULLE BLI U-KURS I DITT EXAMENSBEVIS - SKULLE HA TILLRÄCKLIGT ANTAL POÄNG INOM "PROGRAMFÖRDJUPNING" (DET SKULLE I SÅ FALL KANSKE UTGÖRA HINDER...) MEN OM DU VILL BYTA PLATS PÅ MATTE 4 OCH BIOLOGI 2, DÅ SER JAG INGA PROBLEM MED DET - FÖR ATT BÅDA DE KURSERNA ÄR VALBARA FÖR DIG OCH BÅDA FINNS MED I LISTAN PÅ PROGRAMFÖRDJUPNING; DE KURSERNA ÄR OCKSÅ LIKA STORA Í OMFATTNINGEN, 100POÄNG/KURS, SÅ JAG KAN INTE SE VARFÖR DET INTE GICK ATT BYTA (OM DIN SKOLA ÄR BEREDD ATT GÅ EMOT SKOLVERKETS REKOMMENDATIONER).Du får visa mina svar och kommentarer till din SYV och rektor, om du vill. De kan också själva skiva här på forumet - varför de anser att bytet inte är möjligt. Vi besvarar alla frågor och kommentarer efter vår bästa förmåga! Lycka till!

    Läs alla kommentarer