GG

    Hej, Jag avslutade gymnasiet med flera F och började plugga på komvux för att komplettera. Jag har nu läst kurserna som jag behövde och har till sist komvuxarbetet. Jag har även försökt att höja mina betyg då jag vill komma in på ssk utbildningen i stockholm. Jag undrar därför, om jag läser klart komvuxarbetet och får ut min examen, men inte kommer in på ssk utbildningen (alls) har jag någon chans att höja mina betyg inför nästa ansökan. Förutom högskoleprovet (kommer skriva HP vid varje chans men vill veta om det finns andra sätt att höja mina betyg och chans att komma in på utbildningen). Jag har även max merit på 2,5 redan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du tar ut examen från komvux och genom det blir helt och fullt behörig till "din" högskoleutbildning kommer komvux, fortsättningsvis, med störst sannolikhet, neka dig plats på kurserna, för du är typ "färdig" med komvux och komvux är då också "färdig med dig".
    I så fall återstår prövningar. Svårt att hitta var man kan göra prövningar. Förberedelser gör man på egen hand, alltså ingen undervisning inför prövningen. Har man tur erbjuder kommunen några få timmars handledning men även det blir allt ovanligare... tyvärr. Som icke-gymnasieelev får man göra prövningar i hela Sverige (så du blir inte "bunden" till just där du är folkbokförd eller där du bor). Å ANDRA SIDAN finns ingen garanti på att hitta var man kan anmäla sig till prövningar eller om man gör prövning att man får högre betyg än det man redan har.
    Som tur är, så kan man inte försämra sina chanser (man får ej lägre meritvärde) - för att i fall man får lägre betyg än man hade innan, så gäller ändå det högre betyget. Här gäller den regeln att i fall man har flera betyg i samma kurs, så gäller det högre betyget.
    Bra att du ska göra högskoleprovet!
    Fundera också på att ev.söka - i andra och tredje hand till andra orter... Jag förstår att du vill gå ssk-programmet i Sthlm, men om det skulle visa sig att du kan komma in på en annan ort men ej i Sthlm och det kanske tar många år eller kanske inte alls går, så fundera på om det ändå skulle gå att gå utbildningen på annan ort... bara ett förslag (sedan är det ju givetvis upp till dig vad du vill göra).

    Studie- och yrkesvägledare