Kristoffer

    Hej. Jag går just nu i ett introduktionsprogram på Thomasgymnasiet i Strängnäs för att nli behörig till gymnasiet med målnom att gå Fordon och Transportprogrammet med inriktning Transport, har sökt till både Kunskapscompaniet och Rekarnegymnasiet i Eskilstuna. Jag har kollat på deras medelmerit för antagning förra året och det låg på ungefär 120 vilket jag med högst sannolikhet inte kommer uppnå. Hittils har jag fått A i engelska och dom andra kurserna är långt ifrån klara men jag lär inte få mer än E eller D på dom så då går jag ut med typ 90 merit om jag får E i resterande kurserna så jag undrar bara hur ofta man kommer in med 30 mindre merit än medeln i gymnasiet och om jag fortfarande borde satsa även fast jag inte kommer få mer än 90 merit? (Bör kanske även nämna att jag är 17 år så har fortfarande 4 år tills jag inte kan gå gymnasiet om jag förstått rätt). Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kristoffer!
    du ska titta på lägsta antagningspoäng/betygspoäng/meritvärde (inte på medel). Lägsta antagningspoäng är det antal poäng som den eleven hade som sist kom in.
    Jag tycker du bör kämpa för så höga betyg som möjligt! Jag tycker också att du bör söka till ännu fler gymnasieskolor - till alla som ligger inom pendlingsavstånd från där du nu bor och fundera också över om du skulle kunna flytta till en annan stad/skolort om du skulle komma in där.
    Fristående gymnasieskolor tar emot alla elever, oavsett folkbokföringskommun, i första hand. Kommunala gymnasieskolor prioriterar "egna" elever och tar emot de som ej är folkbokförda inom "upptagningsområde" - i andra hand (vilket betyder: i mån av plats, om ledig plats finns när alla egna behöriga sökande kom in).

    Sök även till andra inriktningar på FT
    Jag kan också råda dig, som lägre prioriterade alternativ, söka till andra inriktningar på FT. Inriktning på FT brukar läsas från år2. Så, om gymnasieskola erbjuder flera inriktningar på FT, och om man då söker separat till varje inriktning, lägg i första hand inriktning Transport i ditt gymnasieval, men som lägre prioriterat alternativ även de andra inriktningar på FT.

    Om du vill titta på listan på alla gymnasieskolor som i Sverige erbjuder FT/transport, så finns den på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&programFT/transport - det är cirka 100 gymnasieskolor i den listan.