Bobby
    Hej! Har bara en kort fråga angående hur det fungerar om man vill läsa upp sig från en civilekonomexamen till en master. Civilekonomexamen är 240 poäng, om man sedan vill läsa upp sig till en master, måste man läsa 120 poäng eller räcker det med att man läser 60 poäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Bobby!
    masterprogrammen är på 120 högskolepoäng men om man redan har godkända betyg i en del kurser som ingår i masterprogrammet, ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning när du är antagen till masterprogrammet och du borde i så fall få svar om att du inte behöver läsa de kurserna på nytt och utbildningen blir i så fall kortare. Det är gäller i så fall att hitta ett masterprogram som innehåller samma kurser som läses inom civilekonomprogrammets senare del. Prata gärna med studievägledare på de institutioner som erbjuder utbildningar som du är intresserad av.