Lina

    Jag tänkte söka civilekonomprogrammet till höst, men funderar på om ekonomie kandidat är bättre? Om jag kommer in på ekonomie kandidat, då behöver jag pendla så långt och det är ett år mindre. Då kan jag söka det nu till vår istället dessutom, men jag har några funderingar. Är civilekonomprogrammet eller ekonomie kandidat bättre? Arbetsmöjligheter, högre lön osv? Är kurserna relativt lika och leder det till samma arbetsuppgifter i framtiden? Är det då bättre att läsa kandidat i tre år istället för 4 år på civilekonomprogrammet, om det ändå leder till samma arbetsmöjligheter?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det vi vet om yrket Civilekonom berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/civilekonom
    Men annars, är yrken inom område Ekonomi, i Sverige, för det mesta icke-reglerade och det betyder att det är arbetsgivare som bestämmer vilken utbildning de anställer med. Och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Det kan på vissa arbetsplatser vara så att de som har kandidat i ekonomi och de som har examen från civilekonomprogrammet har i princip samma arbetsuppgifter och samma lön. Men det kan också bli så att med längre utbildning och med titel "civilekonom" i bagaget kan man motivera varför man ska ha mer ansvar, mer avancerade arbetsuppgifter och också högre lön.
    Efter kandidat i ekonomi bör möjlighet finnas att hitta passande utbildningar på avancerad nivå: magister- eller masterprogram och kandidat + master blir tillsammans en femårig utbildning, alltså ännu längre än civilekonomprogrammet.
    Vad gäller kursinnehåll i programmen, jämför vilka kurser som ingår (den information bör finnas på utbildningarnas egna hemsidor, men om du inte hittar - fråga studievägledare som jobbar på just den utbildningen).
    Vad man får för arbetsuppgifter och lön kan också bero i mångt även på andra meriter än just vilken universitetsexamen man har (till andra meriter hör språkkunskaperna, tidigare arbetslivserfarenhet, att man har körkort + personliga egenskaper).

    Jag kan, alltså, inte ge ett konkret svar på frågan om det är "lönt" att läsa civilekonomutbildning i stället för kandidat i ekonomi. Det går säkert att hitta folk som skulle argumentera både "si" och "så", t.ex kan man säga att även om man har lite lägre lön efter en 3-årig utbildning så kan det antingen gå på "in och ut" eller t o m bli mer fördelaktigt i längden (om vi tänker på livslönen -- under det "extra"-fjärde året kanske man lånar pengar hos CSN i stället för att redan ha börjat tjäna pengar) - så, om man räknar på hela sin lön under hela sitt yrkesverksamma liv, så kanske det visar sig att man inte vinner (ekonomiskt sett) på att skaffa sig längre utbildning. Men det går säkert hitta de som skulle argumentera på precis motsatt sätt och påstå att det absolut lönar sig att skaffa sig längre utbildning och de kan säkert plocka fram några personer vars situation bevisar det men det kan också gå att hitta andra personer som skulle berätta att de inte har högre lön än de som gick kortare utbildning... Jag hoppas du förstår hur jag menar. Vet inte om du blir nöjd med svaret, men jag måste svara utifrån det jag tro mig veta... så, svaret blir att det är upp till dig att bestämma om du vill läsa en kortare eller en längre utbildning.
    Du får också gärna kika på fler yrken inom område Ekonomi:
    t.ex AvgiftsförvaltareInköpare/inköpschef, Textilekonom, Affärsinriktad redovisningsekonom.

    Studie- och yrkesvägledare