Samuel812

    Jag har läst lite på nätet om civ.ing i högskolan i Halmstad, finns inte mycket feedback om utbildningen och den information som finns var till mestadels negativ. Jag har jämfört kurserna med exempelvis LTH och de är rätt så lika, skillnaden är att LTH har fler kurser. Samtidigt är antagningspoängen rätt så låga, och fick även höra att eftersom det är en högskola och inte universitetet brukar de vara sämre. Mina frågor är kommer det påverka mina chanser att få jobb i framtiden om jag börjar där? Kommer högskolan jag tar examen från påverka mina möjligheter ifall jag vill jobba utomlands? Anses jag som en lägre eller ”sämre” ingenjör pga högskolan eller universitet jag tar min examen från? Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Skillnaden, i Sverige, mellan universitet och högskola är att universitet besitter generell rätt att utfärda examen på forskarnivå. Högskolor måste specifikt ansöka om sådan rättighet, eller samarbeta med ett annat lärosäte som har de rättigheter. I praktiken är det dock ingen som helst skillnad att studera på en svensk högskola eller universitet för de allra flesta studenter och framförallt för de som läser på grundnivån, alltså börjar på en utbildning som ej kräver tidigare studier på högskola-universitet.
    Vad olika arbetsgivare i Sverige och utomlands kan tycka och tänka kan jag tyvärr inte svara om. Olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Chanser att få ett visst jobb kan bero på väldigt "mycket", t.ex på vilka andra meriter man har, förutom högskole-universitetsexamen. T.ex kan man i vissa fall få eller ej få jobbet på grund av att man har eller saknar körkort, har eller saknar vissa språkkunskaper (t.ex kan tyska eller franska) och väldigt mycket beror på personliga egenskaper, kontakter och även tur (att man råkar finnas på rätt plats vid rätt tidpunkt).
    Med det sagt, vill jag inte påstå att "anseende" som lärosäten har eller "rykten" som finns kring de ej finns eller bör helt bortses från i alla sammanhang... Arbetsgivare kan prioritera att anställa med examen från vissa lärosäten men andra arbetsgivare vill kanske undvika att anställa med examen från just de lärosäten, t.ex så kanske de haft dåliga erfarenheter med ett par anställda från ett visst universitet... sådant kan man inte veta på förhand och anpassa sig till "alla arbetsgivare" på en och samma gång låter sig ju inte göras (är helt omöjligt)! Den arbetsgivare som du i framtiden ska jobba för kanske idag ännu inte finns (ännu inte startade sitt företag) och vad hen i framtiden ska tycka och tänka är helt omöjligt att redogöra för (för att hen vet ju inte det själv ens...).
    Tips! du kan försöka "rusta upp dig" på olika sätt, vid sidan av dina studier på högskolan, t.ex kan du inför "senare terminer" på din utbildning söka läsa "vid sidan av" (någon distanskurs eller kvällskurs som breddar eller fördjupar dina kunskaper). Du kan också försöka få extrajobb (all arbetslivserfarenhet brukar vara av godo: ser bra ut i CV, ger arbetslivserfarenhet och kontakter på arbetsmarknaden). Att lära sig ännu ett språk och få körkort är också bra meriter som kan ge "plus i kanten" och ibland även bli avgörande för ens framtida jobbmöjligheter.

    Studie- och yrkesvägledare